Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 350D för pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimpawa skrev:
Det kanske inte beror så mycket på just kameran, men då den bara har 3.2mpx så räcker den inte långt? antar jag.

3,2 MP räcker. Det finns fortfarande många pressfotografer som kör med Nikon D1 eller D1H som har 2,8 MP... eller Canon D2000 som har 2,0 MP....

Det viktiga är att bilden är skarp och rätt exponerad - och att den är bra förstås.

hmm, då gäller det med andra ord att hitta en tidning där man är välkommen.

Känns som det är lättare sagt än gjort? hur gör man bäst? skickar man arbetsprover? ringer? eller hur gör man på bästa sätt?

Ska du avancera och skaffa DSLR och har svårt med ekonomin men ändå vill ha bra grejor som förhoppningsvis duger...
Se då till att skaffa bra objektiv till att börja med.
Med bra objektiv och den äldsta och sämsta DSLR:en får du bättre resultat än med standard/kitobjektiv och en nyare bättre kamera.
Bestäm dig för Canon eller Nikon (eller nåt annat) och leta fram ett par begagnade objektiv som passar ditt användande, köp sedan ett så bra som möjligt begagnat kamerahus för resten av pengarna.
Tänk på att objektiven är något som förmodligen ligger kvar i väskan även om du byter kamerahus så satsa på bra sådana och byt kamerahus sedan allteftersom du tycker dig ha råd.

jo, det gäller bara att kunna skramla ihopp pengar till det, det är det som är det svåra när man är arbetslös:p

Jimpawa skrev:
hmm, då gäller det med andra ord att hitta en tidning där man är välkommen.

Känns som det är lättare sagt än gjort? hur gör man bäst? skickar man arbetsprover? ringer? eller hur gör man på bästa sätt?

Du behöver inte alltid vara student för att plåta åt kårtidingar. Ibland kan det vara bra att kunna visa lite bilder. Du kan ju mejla några som du är nöjd med om de vill se. Många studenttidningar välkomnar de flesta som vill hjälpa till.

Någon från sthlm som kan tippsa om mindre tidningar som jag skulle kunna ta kontakt med?

Funderar på att skicka till situation stockholm, men jag vet inte?

Jimpawa skrev:
Någon från sthlm som kan tippsa om mindre tidningar som jag skulle kunna ta kontakt med?

Funderar på att skicka till situation stockholm, men jag vet inte?

Kolla med universitetet och KTH samt andra högskolor. Själv står jag med på nån lista över fotografer på universitetet trots att jag inte satt min fot på universitetet.

Situation Stockholm brukar ha rätt duktiga fotografer.

Du kan också satsa på en begagnad Canon EOS 300D, 10D eller 60D. Upllösningen på 6mp räcker mer än väl, & så får du förhoppningsvis pengar över till ett bra objektiv.

hade jag bara råd så skulle jag mer än gärna lägga pengarna på en Eos 10d eller 300d och bättre optik först, men det är tyvärr så att pengarna saknas=(

Arleklint skrev:
Egentligen kan man säga att alla kameror funkar för allt foto. Kraven ligger mer på oss än på våra kameror. Det handlar om att lära känna kameran och utnyttja/bemästra den.

Precis!

Läste just i senaste tidningen FOTO om den intressante fotografen Gregory Colbert.

På frågan vilken utrustning han använde svarade han:
Det är naturligtvis viktigt att ha en bra utrustning men den utgör bara en procent av själva bilden.

Mina bästa svartvita bilder är av märket Zenit (70-tal).

ANNONS
Götaplatsens Foto