Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 77D - Gjorde jag bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lapponica

Ny medlem
[Kortade ner frågan]

Var detta val av kamera inte så bra för en halv-avancerad entusiast? Är man verkligen jätte beroende av skärmen hela tiden? Ja, det är jättesvårt att förklara men kanske någon begriper mitt dilemma.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Man är väl ungefär så beroende av skärmen som man vill vara?

Det går utmärkt att fotografera utan att använda skärmen. Man kan fälla in skärmen med bildsidan inåt för att skydda den.

Man behöver dock använda skärmen för att göra en del inställningar, men mest sådana som man gör sällan.
 

Lapponica

Ny medlem
Det är väl lite så jag känner. Att det "tyvärr" ligger lite mkt där som behöver pillas på ibland. Man vänjer sig kanske.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eos 77D skiljer sig inte från andra spegelreflexkameror på något avgörande sätt. Då hanteringen är rätt lik oavsett vilken modell du väljer.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl lite så jag känner. Att det "tyvärr" ligger lite mkt där som behöver pillas på ibland. Man vänjer sig kanske.
Det man brukar behöva ändra på när man fotograferar är slutartid, bländare och kanske ISO, men om man fotograferar i halvautomatiskt läge så behöver man bara ändra slutartid eller bländare eftersom automatiken sköter den andra parametern. Inget av detta brukar man behöva använda skärmen för att ställa in (möjligen med undantag av ISO, men det går ofta bra att låta kameran ställa in ISO automatiskt).

I helautomatiskt länge behöver man inte pilla på något inställning alls. Titta och tryck.

Vad är det du tycker att du behöver pilla på via skärmen så ofta att det blir besvärande?
 

Lapponica

Ny medlem
Det man brukar behöva ändra på när man fotograferar är slutartid, bländare och kanske ISO, men om man fotograferar i halvautomatiskt läge så behöver man bara ändra slutartid eller bländare eftersom automatiken sköter den andra parametern. Inget av detta brukar man behöva använda skärmen för att ställa in (möjligen med undantag av ISO, men det går ofta bra att låta kameran ställa in ISO automatiskt).

I helautomatiskt länge behöver man inte pilla på något inställning alls. Titta och tryck.

Vad är det du tycker att du behöver pilla på via skärmen så ofta att det blir besvärande?

Det är nog mest ovana som sagt. Har för många år sen haft både 20D, 40D och nu på senare åren en Sony a58 och en långzoomare Canon SX70 vid sidan (mest för dokumentering). Det är mest fågelfoto jag ägnar mig åt då jag även är skådare.
Köpte denna 77D för att senare sen köpa ett Tamron 150-600 G2 till den. Kanske även en 1,4 x konverter.
Jag måste ut och ratta runt med den lite mer helt enkelt :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Varken 20D eller 40D var kameror där man använde displayen baktill speciellt mycket när man fotograferade. Även om 40D förvisso hade live view, men med en upplösning på displayen som inte var direkt ägnad att göra det lätt att se var man fokuserat.
 
ANNONS