Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS M - någon som fungerar bra vid seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Jag och frugan var ute på fotoäventyr över jul-nyår. Hon använder idag en Panasonic FZ-200. Kanske inte det bästa valet på marknade om man försöker fotografera flygande fågel. Eftersom jag kör Canon EOS 5D, 7D och numera även R. Tänkte jag att man kanske kunde skaffa en EOS M åt frun och spara lite vikt åt henne.
Hon gillade inte riktigt att ta 7D pga av vikten. Väl medveten om att objektiven inte nödvändigtvis blir lättare men tänkte att jag skulle kunna snylta lite på den oxå.

Nån som har en eller hittat nåt test där man har med seriebildstagningen som en punkt. Tänkte även skaffa EVF om det saknas på modellen.

EOS M är hemsk när det gäller det. Skaffa hellre EOS50.
Har en polare som bytte ut sina xxD och 7D mot en EOS50 till all typ av normal fotografering inklusive fågelfoto.

/Stefan

Nån som har en eller hittat nåt test där man har med seriebildstagningen som en punkt. Tänkte även skaffa EVF om det saknas på modellen.

Jag har gjort ett test av Eos M50 där jag provat att fotografera sport med kameran. Autofokusen fungerar bra för det, men ibland ställer den relativt lång blackouttiden till det. Man kan tappa bort motivet om det rör sig i sidled och inte rakt mot kameran.

I övrigt kan man säga att M50 är den bästa modellen i M-serien just nu.

Mitt test: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-canon-eos-m50.htm

Senast ändrad:
Den första EOS M ska man definitivt inte ha. Även om den fick bättre AF efter en firmware-uppgradering så är det mkt långt ifrån en sport/viltkamera.

EOS M50 däremot är helt ok, så långt jag hunnit testa min. Nu är jag inte någon hängiven fågelfotograf så jag lämnar jämförelsen med övriga modeller därhän, men den är i vart fall inte dålig.

ANNONS
Götaplatsens Foto