Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet Sigma 120-300/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Finns det någon mer än mig som kör denna glugg i motorsports samanhang eller liknande ???

Jag är ganska så missnöjd det verkar som om den inte hinner med när fordon kommer emot mig.
Ibland är det front fokus och ibland backfokus och ibland mitt i prick...
Man blir ganska så frustrerad av att behöva kasta bilder...
Funderar skarpt på Canon 300/2,8 Is USM men jag vill gärna ha zoom

Någon mer med dessa erfarenheter....

Ja jag skall inte uttala mig om Sigmaobjektivet men jag tror att du får ett långt mer tillfredsställande objektiv med Canonalternativet.

Varför tror jag det?
-Bättre 2,handsvärde.
-Bättre byggkvalitet.
-Bättre AF, ++

IS,en fungerar finfint till motorsport. På enbensstativ så kan du utnyttja objektivets nära maxpotential.

300 2,8L IS USM skall ju vara (med ett bra hus!! Vilket använder du själv?) ett av de allra bästa objektiven för att följa action med AF!

Jag har själv ägt 300 2,8L USM (non IS!) och hade lätt valt även det före Sigmat. Det baserar jag på mitt ringa behov av zoom samt att jag ser det som ett långt bättre val över lÅÅng tid (det känns alltid bra!).

Lätt att IS blir ett tema i en sådan tråd, som i många andra trådar men jag menar som vanligt att IS,en har många fördelar även för bilder som innehåller r¨roliga motiv.

MVH Niclas,

EDIT:
Tror M Fröderberg (stavning?) har bred erfarenhet av objektivet. Om du vill maila.

Niclas har helt rätt, Magnus Fröderberg har kört med 120-300/2.8 en hel del. Tror det finns en del skrivet i tidigare trådar om du gör en sökning dessutom.

Har bara provat ett ex. i butik och det vägrade flera gånger att fokusera med min 1D Mark II. Ingav tyvärr inget förtroende dom gånger det fungerade heller, jag upplevde fokuseringen som långsam och "trögstartad". Kan ju ha varit ett måndagsexemplar förstås. Synd för det skulle kunna vara ett perfekt sportobjektiv, ett fixt 300 är lite långt ibland. Jag har ett 300/2.8 och det är hur bra som helst bortsett från att det inte är en zoom.

ANNONS
Götaplatsens Foto