Annons

Sony A7s mk III lanseras den 28 juli

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Blir intressant att se om Sony kommer lyckas. När det släppte a7sII så fanns det i princip bara gh4 som hade vettigt video och till likande prisklass. Idag har de betydligt flera och tuffare konkurrenter.
Nikon z-serie, panasonic s1h, Canon r5, z-cam och black magic pocket cinema.

Så detta sätter extra hård press och blir intressant om de kommer lyckas men de skulle lika gärna kunna släppa en ny kamera
Samma upplösning
8bitar filer
Samma hus
4k60
Bättre af

Men där tror jag Sony kan vara körda
 

c.m.s

Aktiv medlem
Eftersom han svarar följande på frågan om vilka vanligaste önskemålen från användare har varit:

”Mainly things like 4K/60p, 10-bit 4:2:2… really what you’d expect.”

Och samtidigt säger:

”We hope it will meet and exceed the expectations and requests of our customers. I’m very confident that our new model will meet their demands.”

Så känns det ju mer eller mindre klart att den kommer klara det åtminstone. Väldigt märkligt uttalande annars...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fast de där specifikationerna är ju ett minimum idag om du ska släppa en kamera så ska vara för video. Kan ju vara så att Sony tagit vatten över huvudet. Det som Sony är bra på är sensorer och där kan de vinna en del.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Fast de där specifikationerna är ju ett minimum idag om du ska släppa en kamera så ska vara för video. Kan ju vara så att Sony tagit vatten över huvudet. Det som Sony är bra på är sensorer och där kan de vinna en del.
Det är ju dock det som de flesta frågar efter. 8k är ju inte direkt vanligt än och upplösning i sig är ju långtifrån allt. Tror folk hellre tar väldigt bra 4k än dassig 8k.

Säger nu inte att Canon’s 8k kommer vara dålig bara att det finns mer än bara rena siffror på ett papper säger.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är ju dock det som de flesta frågar efter. 8k är ju inte direkt vanligt än och upplösning i sig är ju långtifrån allt. Tror folk hellre tar väldigt bra 4k än dassig 8k.

Säger nu inte att Canon’s 8k kommer vara dålig bara att det finns mer än bara rena siffror på ett papper säger.
Har hellre bra Dyamikt omfång, af , låg rolling shutter. Xlr, raw med bra codec
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja…...Canon tänkte om som alla vet nu, den envisa hänvisningen till deras avancerade filmkamera som hade allt i modern prestanda, men lite magert bestyckat i deras system kameror. Gör Sony verkligen rätt nu. A7sIII behöver då verkligen komma med överraskningar för att sticka ut.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mja…...Canon tänkte om som alla vet nu, den envisa hänvisningen till deras avancerade filmkamera som hade allt i modern prestanda, men lite magert bestyckat i deras system kameror. Gör Sony verkligen rätt nu. A7sIII behöver då verkligen komma med överraskningar för att sticka ut.
det behöver de verkligen göra, de behöver inte ha 8k men däremot 6K skulle de behöva. Men det måste till mera saker 4k120 fps, låg Rolling shutter, inbyggd raw,
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja nu säger Tanaka att A7sIII kommer att vara en helt ny Kamera på flera vis, då uppfattar jag det som att det kommer att vara ett helt nytt kamerahus också, en annan formfaktor än tidigare modeller. man får väl glömma gamla löften som när första A77 skulle lanseras vilket då enligt Sony skulle vara en riktig avancerad knockout kamera, inte jätte dålig på något vis men ingen dräpar modell eller.
 

torbeno

Aktiv medlem
Nu säger det senaste ryktet 4K120 4:2:2 10 bit och 4K120 raw över HDMI. Full HD 240
Inget om vilken upplösning sensorn har. Passiv kylning, hoppas de lyckas bra så att överhettning inte blir ett bekymmer likt det är för andra nya kameror.
Kan de få bort Rolling shutter och en riktigt bra elektronisk slutare utan banding så
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag undrar/hoppas förstås att Sony också med denna modell går in med full kraft på stillbilds egenskaperna, tidigare modeller har haft fokus mera på video, övriga konkurrenter ser ut tycker jag som att satsa på allround kameror, 4K 10 bit blir standard även på konsument modeller framöver, där är väl Fuji först med sin T4 tillsammans med Panasonic, jag menar skall en kommande A74 tex skilja sig markant med video delen mot A7s III. Nikons nästa efter Z6 tror jag kommer att få 10 bit direkt till korten i kameran i stället för som i dag till en extern enhet. Dom blir lite dyrare för den gamla massförsäljningen av mängder av modeller har telefonerna i princip tagit över helt och hållit. om det nu blir ett helt nytt kamerahus med A7sIII, kommer då Sonys andra modeller också få nya kamerahus så småningom, mycket frågor men man kan inte sluta att fundera över hur det kan komma att bli.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Döma av kommentarerna om ”stora pixlar” från Sony själva och ryktena om någon passiv kyllösning i huset så framstår inte detta som en allround kamera i mina ögon. Den rollen har väl främst A7-modellen i Sonys line-up.
 

torbeno

Aktiv medlem
12 mpixel stackad, och snabb utläsning. Ingen global slutare. Senaste ryktet. Då bör det ju inte heller finnas minsta tendens till överhettning. Och ingen gammal begränsning till 30 min inspelningslängd.
 

afe

Aktiv medlem
Det skulle vara mycket märkligt om Sony satsar på stillbildskvalitet med denna kamera. De har ju redan flera kameror som är mycket bra på det ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej Sony kanske tycker så att stillbilds kameror av hygglig sort fins det flera att välja i mellan, men en kommande A74 tror jag blir lite dyrare än föregångaren man behöver väl uppdatera både EVF och skärm och full touch möjlighet borde väl till slut också Sony bestämma sig för, man var på gång redan med någon Nex 5 för många år sedan, men så tog det stopp av någon anledning. tar man ut allt högre priser, så kan jag tro att många inte vill ha för klena specifikationer, tycker det lutar allt mera i mot att behålla sina relativt dyra nyinköp under längre tid numera, då är det bra om det är hyggliga prestanda, 8K kanske inte är absolut nödvändigt ännu i alla kameror, men det fins en del annat att uppdatera med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Blir intressant att se om Sony kommer lyckas. När det släppte a7sII så fanns det i princip bara gh4 som hade vettigt video och till likande prisklass. Idag har de betydligt flera och tuffare konkurrenter.
Nikon z-serie, panasonic s1h, Canon r5, z-cam och black magic pocket cinema.

Så detta sätter extra hård press och blir intressant om de kommer lyckas men de skulle lika gärna kunna släppa en ny kamera
Samma upplösning
8bitar filer
Samma hus
4k60
Bättre af

Men där tror jag Sony kan vara körda
Det
Det skulle vara mycket märkligt om Sony satsar på stillbildskvalitet med denna kamera. De har ju redan flera kameror som är mycket bra på det ...
Man kan ju extrahera stillbild ur film och många har gjort det länge men Sony har ju valt att bara ha 12 Mp i den kommande kameran om man får tro den info som läckts, så det gör den nog rätt begränsad för mer krävande stillbild. Men det kommer tydligen att vara en stackad 12 Mp. Det jag undrar över är varför Sony valt en så pass lågt pixeltal och att de använder en stackad sensor även här. Det jag också undrar över är om det är en fördel med en bråkdel av de pixlar Canons nya kameror har när det gäller värmeutvecklingen. Canon-kameran känns ju mer som en konkurrent till A7 IV.

Sony har hållit på med denna kamera i bergis fem år och jag vet inte hur många gånger det läckts att den äntligen skulle komma men så har det dementerats eller bara runnit ut i sanden. Vad är de man hållit på sålänge med om det inte rört sig om värmeproblemen?

Det snackas om 8K i hög kvalitet och 4K 60p men vad ska man med det professionellt om kameran måste svalna 10 minuter efter att man filmat en kvart? Får man tro videospecarna på SAR så fixar ju inte ens Sony efter fem års utvecklingsjobb att filma obegränsat annat än i 4K 30p. Jag har inte sett mer än Yureyews video men även den visar väl på att Canon säkert har en del att fila på de med.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det snackas om 8K i hög kvalitet och 4K 60p men vad ska man med det professionellt om kameran måste svalna 10 minuter efter att man filmat en kvart? Får man tro videospecarna på SAR så fixar ju inte ens Sony efter fem års utvecklingsjobb att filma obegränsat annat än i 4K 30p. Jag har inte sett mer än Yureyews video men även den visar väl på att Canon säkert har en del att fila på de med.
Vet inte riktigt vad du syftar på men tabellen med videobegränsningarna på SAR gäller ju just Canons R5, inte Sonys A7SII ersättare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du syftar på men tabellen med videobegränsningarna på SAR gäller ju just Canons R5, inte Sonys A7SII ersättare.
Ja du har helt rätt. Jag blev lurad av tabellen. Canon refererades till i texten med en graf - diagram men ett sånt fanns ju inte.

Vi får väl se om riktiga tester visar om man verkligen kan filma tidsobegränsat med sIII. Som sagt, Max Yureyevs video om Canons R5 verkar ju inte så lovande. Särskilt irriterande är ju den tid man måste vänta på överhettade kameror att svalna och hur kort tid man kan filma igen efter att man fått igång den igen. Kamera & Bild verkare bara ha ekat marknadsblajet om att Canon verkar ha löst överhettningsproblemen när man nu tydligen inte gjort det. Tabellen kom direkt efter texten om sensorn i sIII.

Överhettningsproblem är på allvar och jag testade de gränser som fanns med A6300 som jag ju har själv. Jag har läst om folk som blivit så galna på överhettningen med A6300 att de ville "dra skiten i backen". Då "löste" Sony dessa med en ny FW som väl i princip bara skruvade upp tröskelvärdet. Men jag har alltid undrat hur dessa höga temperaturer egentligen påverkar elektronikens livslängd.
 
ANNONS