Annons

Ett bra första objektiv till D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Guest
Jag hade tänkt att köpa en Canon D60. Min idé är att köpa till ett enda objektiv, till att börja med. Jag vill ha ett riktigt BRA objektiv, är innerligt trött på dåliga prylar :) Den får kosta, inser att det kommer att svida om jag skall ha något riktigt bra.

Jag fotar mest porträtt och bilder på "prylar". Jag kommer väl så småningom att kompletera med andra objektiv också. Men behöver något att komma igång med.

Har ni något förslag?

Jag kan varmt rekommendera Sigma´s EX 24-70/2,8 bättre zoom-optik för 6000:- tror jag är svårt att finna.. kör den själv och är grymmt nöjd!

/David

Hej

Samma här, men D60 har 25% bättre upplösning, och då kan andra premisser gälla.
Jag kör med en D30. Man skall man fota enligt de förutsättningar som getts så undrar jag (pengar var inte ett issue)

Hej Marco

Japp, dock verkar 70-200/2.8 vara favoriten av någon anledning.

Läste rykten om att det skall komma en uppdaterad 28-70/2.8L med tätande oringar som på 70-200L IS, så den matchar EOS 1v täthet. Det är få objektiv som är så täta ännu.

Har annars 70-200/2.8L och 100-400L Is samt 35-350L.

Den sista är perfekt att ha på resor tillsammans med Sigman (24-70/2.8). Man byter till Sigman då man går inomhus, annars kör man med superzoomen.

Körde en test, som du kanske sett, på 70-200, 100-400 och 35-350 samt 70-200 med 1,7 teleconverter.

Ser ingen avgörande skillnad, men det sysns en liten skillnad. Skillnaden kan bero på objektivet, men även påa tt det är svårt att autofocusera på en plan yta, så kameran kan ha missat.

Testen ligger på min hemsida, www.roine.nu coh beståe enbart av bilder samt en samlingsjpg längst ner på indexsidan.

Roine

I princip så är alla canonobjektiv som slutar på 'L' superba. Har du råd med sådana så får du garanterat de tekniskt bästa bilderna som går att få ur en D60.

En "drömserie" är väl:
16-35L 2.8 USM
28-70L 2.8 USM
70-200L 2.8 IS USM
(kostar lite drygt 60kkr totalt)

Vilka objektiven man ska välja beror förstås på vad man ska fota. Om prylarna du ska fota är rätt små kanske du vill ha ett makroobjektiv? Canon 100 f2.8 macro till exempel.

Jag har d60 och jag tror nog att man har mer användnig av canon 16-35 änn 28-70. För med den senare går man miste om de normala vidvinkeln och får istället en halvtele. Men de beror väll på vad man gillar att fota.För man måste värkligen ta hänsyn till den lite jobbiga 1,6 förlängningen

Sigmas 15-30/3,5-4,5 kan ju vara ett prisvärt allternativ. Runt 8000kr kostar det nytt.
Köpte själv ett sånt att ha på min D100 som kommer "snart"...
Har fått väldigt bra kritik på nätet.

/Niklas

Jo simgmat är ett bra alterativ jag ska själv köpa det i höst när jag åker til san diego 479 dollar kostar det där, sen ska jag köpa canon ef 50 1,8 som tydligen ska vara väldigt prisvärt de kostar ändast 70 dollar. mmmmm usa är bra ibland:)

Mitt favoritobjektiv till D60 är det billiga 50 mm 1,8 för att det är så skarpt. Det slår mina dyra zoomar (17-35 2,8L och 70-200 2,8L). Canons 16-35 2,8L ska visst vara skarpare än det jag har som jag upplever som för soft.

//Håkan

roinek skrev:
Hej Marco

Läste rykten om att det skall komma en uppdaterad 28-70/2.8L med tätande oringar som på 70-200L IS, så den matchar EOS 1v täthet. Det är få objektiv som är så täta ännu.
Roine

Troligtvis händer detta ungefär en vecka efter att jag har köpt den gamla versionen. Brukar vara så när jag köper prylar ;-)

Om man gillar EF50/1.8 så skulle man nog älska EF50/1.4 och då främst för den bättre byggkvaliteten. Jag tycker dock att mitt 50/1.8 Mk1 är väldigt lika 50/1.4 i byggkvalitet. Hittar man ett beg. sådant så är det helt klart ett bästa köp. Jag köpte mitt på Schönherrs Foto i Mars för 950:-. Det var i absolut nyskick och då hade han ett par till på hyllan...
Jag tycker det nya 50/1.8 är lite VÄL plastigt för att matcha en svindyr D60. Jag skulle kanske inte kunna leva med det, även om gluggen är bra.

Där satt den Niklas!

Men, är grunden bra kan man ju alltid gör nått åt själva huset. DVS bra objektiv är alltid ett bra fundament.

Roine

Nåja..nåja... plastig visst..men Canons 50/1.8 Mk II är ett mycket skarpt objektiv. Men visst, det kanske inte tåler så mycket. Men det är klart, det viktigaste kanske är att det ser bra ut på kameran... ;p

Tja, det är ju inte med plasthöljet man tar bilder med. För min del får gärna kameran vara av polsk neongul mjukplast bara det blir bra bilder.

Men huset kommer man väl att byta om nåt år i alla fall.

Datorvärlden har nått fotoindustrin. Så nu är det bara att uppgradera dator, eh, kameran varje år för att hänga med. Detta kommer att bli en stor chock för många fotografer tror jag.

Som sagt det berot väl på vad man ska fota, men själv är jag otroligt nöjd med canons 16-35mm. Helt underbar glugg med otrolig skärpa. Ska tydligen vara designad för digitalkameror pga dålig vidvinkelavtäckning eller nåt i den stilen, men det kanske du redan visste. Hur som helst, en grym glugg men smakar det så kostar det. Förresten vill jag varna för sigmas 17-35mm som är en riktig skit lins. Köp ej!

Lycka till!

marco skrev:

Datorvärlden har nått fotoindustrin. Så nu är det bara att uppgradera dator, eh, kameran varje år för att hänga med. Detta kommer att bli en stor chock för många fotografer tror jag.
Ingen vet och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Jag tror inte det blir fullt lika hysteriskt som datorutvecklingen. En D60 kommer knappast att vara värd femtilappen om fem år eftersom den tar lika bra bilder då som idag. En fem år gammal dator går ju knappt att starta upp ens idag...

ANNONS
Götaplatsens Foto