Annons

ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Ja kommer beställa detta men jag behöver ert råd om jag ska beställa annat än det här?

Manfrotto 055 PRO B
Manfrotto 486RC2 Compact ball kulled

Canon RS-60 E3 Fjärrutlösare eller Canon RC-1 Fjärrutlösare IR 5 m räckvidd

Vilken är mer värd att satsa på?

Omnibounce =OM-EW=, till Canon 430EX

Tack för hjälpen.

vad ska du ha grejorna till?

Allt beror på vad du ska använda dina saker till. beskriv lite om vad du ska fotografera (brukar fotografera) så kanske du kan få lite goda råd!

Stativet är bra, om än en aning stort och klumpigt när det är ihopfällt, men det är ju en fråga om personlig smak och hur man tänker använda stativet. Du lär inte hitta något bättre i den prisklassen iaf.
Jag skulle nog själv kollat på 488RC2 istället. Lite större och kraftigare och har separat låsvred för panorering. Kostar bara nån hundralapp mer.

Det verkar va slut på den här kulleden nästan över allt ja har kollat efter, Manfrotto 486RC2 Compact ball kulled.

Men jag har hittat Manfrotto kulled 488RC4 med snabbplatta 410Pl för 900 kr, är det värt eller ska ja vänta på 486rc2?

Jag hade ett Manfrotto 055 pro B med ett 486RC2 huvud. Jag tyckte det var en mycket bra kombination. Både stativet och kulan var specad att klara samma vikt (dvs inget av dem var en svagare länk än den andre eller onödigt stor). Lagom tungt/stabilt för mig och fungerade väl när jag gick upp och började fota mellanformat (en tung Kiev 88CM).

Räckte dock inte till när jag började fota storformat och sålde därför detta vidare. Men det är inte många som har mentaliteten som krävs för storformat så det är nog inget att shoppa stativ utifrån :).

Om du kan få hem en 488 men måste vänta på 486 så ta en 488, tycker jag. Men fundera på om du ska ha RC4. Den plattan är ganska stor. Den mäter 85 x 65 x 10mm.

Jag har 488RC2 och stör mig rejält på att snabbplattan är knepig att få i läge, när det är mörkt eller det är bråttom. Med plattan monterad på telets stativfot funkar det hyggligt. 486RC2 har samma typ av infästning och saknar separat panorerings ratt. Jag skulle kikat på 488RC0 som verkar ha en smidigare platta.

RC0 är enorm och sticker ut väldigt långt under kameran (mot marken). Det är inget som JAG skulle vilja ha monterat på kameran när jag handhåller och då försvinner ju meningen med den lite.

Det är såklart en smaksak, men det är väl kanske ingen nackdel att testa själv innan man bestämmer sig, om man har den möjligheten.

Såg att du har en 350D. RC4-plattan kommer att bli lite stor och klumpig på den kameran, en RC2 kommer att vara lagom.
Jag har 055 och 486RC2 till en Nikon FM2, en i sammanhanget tung kamera och RC2-plattan funkar utmärkt.
488RC2 skulle vara ännu bättre, en lite större kula.
Det jag möjligvis saknar är spikfötter, på lite halt underlag vill benen vandra omkring lite. Vet ej om det är standard på pro-modellen, finns som tillbehör annars och heter 055SPK2.

RC0, RC2 eller RC4 är namnet på de olika snabbplattorna. Kulleden är densamma, men snabbfästet skiljer. RC0 är en sexkantig platta som är ganska stor och klumpig. RC4 är en rektangulär platta som åxå är rätt stor och otymplig. RC2 är nästan rektangulär och betydligt mindre och smidigare och i mitt tycke bättre att ha på kameran när man handhåller den.

ANNONS
Götaplatsens Foto