Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ewa-marine

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Är det någon som vågat använda ewa-marines uvpåsar vid dykning. De påstås palla för 50 meter, vilket känns väldigt djupt för en plastpåse (i varje fall om plastpåsen har en dyr kamera och blixt inuti). Hur fungerar inställningar genom plasten om plasten är pressad mot kameran av trycket? Och, förstås, pallar kameror och blixt det trycket utan att bli mosade till reservdelar?

Jag har kört den ner till ca 35m med en EOS5:a & blixt.
Inga problem för kameran med ett jäkla problem att trycka av avtryckaren,
min variant är ändå den med ett pekfinger in för avtryckarknappen.

Men bara man är enveten så funkar det.

Vågar dock nog inte stoppa in några finare kameror i "påsen"

Niklas, hur fungerar det på lägre djup (dvs 10-12 meter och upp)? Och hur känns tätningen, verkar det vara någon risk för att få in vatten?

Ewa Marines "påsar" är relativt säkra så länge du följer instruktionerna. Egna tabbar kan inget dykhus försäkra dig mot och en viss risk finns därmed alltid.

Kan vara värt att kolla över de egna försäkringsvillkoren innan man påbörjar experimenterandet.

Kanske lite av ett sidospår men har någon erfarenhet av de billigare "regnskydd" ewa-marine säljer ?

För egen del handlar det om ett behov av väderskydd snarare än att dyka ner under ytan och då har jag funderat på det alternativet.

#Niklas, hur fungerar det på lägre djup (dvs 10-12 meter och upp)? Och hur känns tätningen, verkar det vara någon risk för att få in vatten?#

Jag köpte min sk "påse" redan 1995, den används ngn gång per år fortfarande.

Den är lite bökig att trycka av även på grundare vatten, men man lär sig ganska snabbt hur man skall fuska.
Jag använder inte pekfingerhålet utan trycker rakt igenom plasten på avtryckaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto