Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF med CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Jag använder normalt Photoshop Elements 5 och när jag sparar mina raw-bilder i jpeg så kan jag se när jag tog fotot i kolumnen "Datum när bilden togs" i utforskaren i Windows XP.

Jag har idag provat spara några foton med Photoshop CS3 till jpeg, men nu blir den kolumnen blank. Kolumnerna "Senast ändrad" och "Skapad" fungerar som vanligt men de är ointressanta eftersom de påverkas av när jag redigerade bilden.

Om jag däremot öppnar jpeg-bilden i CS3 igen och väljer File/File Info.../Camera Data 1/Date Time så ser jag rätt datum och tid när bilden togs.

Var ligger felet, i utforskaren, CS3 eller hos mig?

Nej, jag väljer "Save As...", precis som jag gör i Photoshop Elements 5. Och jag kan alltså se datumet när jag öppnar jpeg-filen igen i CS3. Problemet är att det inte syns i utforskaren i Windows XP.

ANNONS
Götaplatsens Foto