Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender 1.4 till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Har en 20D med 70-200 4L och får då en omvandlingsfaktor på 320 mm när zoomringen är på 200. Hur tror ni att det skulle funka om man sätta på en extender på detta? Så att man får 1.6 + 1.4. Vad blir den maximala bränvidden då och riskerar man några optiska problem med detta?

Mvh / NIklas

Den maximala brännvidden med en 1.4x extender blir 280mm. på din digitala systemkamera blir brännvidden fortfarande 280mm, men bildvinklen motsvarar ett objektiv med brännvidden 448mm, mätt i 35mm systemet.

;)

(du gångar brännvidden med 1.4, enkelt svarat)

Ptjaa, utan att vara alltför insatt i ämnet så får man gånga 320 med 1,4

Och om man söker på forumet efter trådar som handlar om Extender 1,4(så som jag gjorde då...;-)) så ser inte jag att det skulle vara något problem.

[Edit]
Jaså, Jeppe är vaken...:)

Det du kan råka ut för när du sätter på en extender är att autofokusen blir aningens slöare, men det borde inte vara något problem. Du tappar även ett bländarsteg så om du ska fota tex. ishockey kan det bli problem med ljuset. Jag har själv en 20D samt ett 70-200 2,8 som jag har en 1,4 extender till och det går utmärkt. Snabb autofokus och i princip ingen kvalitetsförsämring.

Den maximala brännvidden blir 1.4 * 200mm = 280mm. Med 1.6-faktorn ger det en bildvinkel som motsvarar 448mm på "fullformat" (med största bländare 5.6).

Kombinationen 70-200/4L och Canons 1.4x-konverter medför ingen större optisk försämring av skärpan (inte så att det kan kallas "optiskt problem"). Tvärtom är kombinationen "känd" för att fungera bra.

/Johan - som har just denna kombination och inte upptäckt några problem med den.

Suck - 4:a när jag trodde jag var snabb...

Det är värt att läsa review på den här sidan.

http://www.photo.net/equipment/canon/tc1/

Smak och tycke är väldigt personligt men jag gillar nog fasen de bilder där bilden "resamplades" istället för att använda extendern.

Vad man kan se är att 2x ger rätt stor skärpeförlust. Eller så kan man se det som ljusförlust eftersom man måste blända ner flera steg för att få acceptabelt resultat. 1.4x är väl lite snällare men ändå lite för oskarp.

/Zoran

De resamplade ser ju bra ut.. på skärmen. Men de kommer till korta när man ska a ut bilde på papper. Ska du göra en större örstorig så kommer man at med lättet se kvalitetsförlusten hos en resamplad bild.

1.4x är i mitt tycke inte alls för oskarp. Men naturligtvis beror det på vilket objektiv man använder..

Den här t.ex. är ruskigt skarp även i 30x45 cm.. Förvisso ett fast tele. men med EF 1.4x på full öppning.

ANNONS
Götaplatsens Foto