Annons

Extremt speciella krav på kompaktkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

dr_xemacs

Medlem
Hej!

Har länge letat efter en bra ersättare till min gamla Coolpix 4500, som håller på kajka ur.

Jag har följande intressen/krav:

* Fågelskådar (digiscopar)
* Dyker (UV-bilder)
* Makrofotografi (Bra makro och närgräns)

Att kameran har en filtergänga är ett klart måste då min digiscopingadapter skruvas på kameran. (Alternativ ej diskuterbara)

Att UV-huset måste tåla minst 40m djup är ej heller diskuterbart.

Vet någon ett smart alternativ?

Har kollat på SAMSUNG DIGIMAX I5 som har det mesta av det jag vill ha, men "UV-huset" tål bara 5m djup (HAHAHA!)

M.v.h. Lasse K.

Sa inte allt...

Nope, har ej dykarhus.

Dessutom är vår käre coolpix 4500 alltför långsam om man vill att bilden skall tas när man trycker...

...annars var den OK.

Hur stora djup klarar undervattenshuset till Olympus 7070? Det är en rätt OK kamera som kanske kan passa.

Jaha,

Om du vill att bilden ska tas utan märkbar fördröjning när du trycker på avtryckaren så måste du nog välja en systemkamera.
Tex till Nikon D70 finns undervattenshus.
Om den duger till digiscoping vet jag inte. Föstoringen blir ju mindre än med en kompaktkamera pga den större sensorn. Bildkvaliteten blir därmed också bättre.

/Erik

Tack för svar.

Vad som inte framgick i mina krav var just att det skulle vara en kompaktkamera. Dessutom känner jag inget behov att lägga ut mycket pengar. Då kunde jag skaffa UV-hus till vår Canon 350D, men jag vill ha en billigare och framförallt mindre kamera med mig ner.

Att Coolpixen är långsam, inte bara i starten utan även mellan bilderna är ett välkänt och irriterande faktum. Moderna kompaktkameror är alltid snabbare än så. Måhända inte lika snabba som en systemkamera, men tillräckligt.

Coolpixen har ju också ett UV-hus, men det är väldigt dyrt och otympligt.

Jag läser och tar in! Mera tips!!!

Lasse K.

dr_xemacs skrev:
Hej!

Har länge letat efter en bra ersättare till min gamla Coolpix 4500, som håller på kajka ur.

Jag har följande intressen/krav:

* Fågelskådar (digiscopar)
* Dyker (UV-bilder)
* Makrofotografi (Bra makro och närgräns)

A
Canon Powershot S70 och S80 kan man köpa till undervattenshus till. Om du vill fota RAW är det bara 70:an som gäller.
Det är två "riktiga kameror" med en Kreativ sida för den som vill ställa in kameran själv och det behöver man kanske vid undervattensfoto.

Gå in och titta på CyberPhoto.se

ANNONS
Götaplatsens Foto