Annons

Fågelnamn på engelska

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Det är bara att söka på det vetenskapliga namnet från en fågelbok. Det har retat mig tidigare att inte Engelska populärnamn inte står i Svenska fågelböcker.
 

RolandM

Aktiv medlem
Det latinska namnet är universiellt och finns i såväl svenska som engelska fågelböcker. rimligen även i artiklar på nätet. Vägen över det latinska namnet brukar fungera.
 

Erik Edvardsson

Aktiv medlem
Nåt som inte många vet är att det finns en grymt bra sökmotor för översättning av fågelnamn på nätet. Där man kan få fram artens namn på fler än 10 olika språk. Bara att skriva in tex. "Fiskmås", så får du upp en lista med bla. Larus Canus o även eng. Common Gull.
Adressen är:

http://www.knutas.com/birdsearch

Hälsningar Erik
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Visst. Nu har jag det bekräftat att fjaereplytt (mitt favoritnamn på norska!) heter skärsnäppa på svenska och purple sandpiper på engelska.
Fjaereplytt är bäst, tycker jag. Alltså fjaere som i strandkant/tidvattenszon - inte fjädrar - och plytt som i... plytt?
 

Andreas K

Aktiv medlem
Världens alla fåglar översatt på de vanligaste språken inklusive latin finner du här: Avi databasen

Du kan snabbsöka direkt på den fågel du är intresserad av och få upp träffar från databasen och klicka bara in på den som passar dig bäst för mer information.

Mvh

-Andreas
 
ANNONS