Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkalibrering på Laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Jag har just inskaffat en HP DV 2195, för att ha som komplement till min stationära PC och kunna redigera bilder på "resande fot". Men tyvärr har den hellt andra färg. Otäckt kalla blåa färger. Hur gör man bäst för att kallibera en laptop mot PC´n. Hittar inga bra inställningsmöjligen. Prövat gå in på Adobe Gama (i kontrollpanelen), men det är inte precis några fininställningar man gär där. Någon som har några råd??

Fick precis låna en spyder2 express och körde en kalibrering med den. Enligt alla förståsigpåare ska det ju vara lönlöst att kalibrera en laptopskärm. Men i mitt fall gjorde det underverk. Kör samma kalibrering på bägge skärmarna så borde du ligga i närheten.
/jer.

Min arbets Laptop Dell Latitude D505 är helt oandvändbar för foto om jag inte kalibrerar monitorn.

Rekomenderar varmt GretagMacbeth Eye-One Display 2 och tycker du den är dyr så behöver man inte kalibrera montitorn så ofta så man kan lätt dela den med kompisar.

// Fredrik

Har inte hört talas om dessa program tidigare. Berätta gärna mer om hur de fungerar? Var säljs de? Pris?

Spyder är ett kalibreringsverktyg som man placerar över skärmen och låter den köra sitt program. Vad den då kort gör är att avgöra hur din skärm är inställd för närvarande. Utifrån det skapar den en ny skärmprofil som du laddar, varpå skärmen är kalibrerad. Löjligt enkelt. Spyder2 express är den billiga tusenkronors-varianten, men det duger gott för de flestas behov. De dyrare varianterna kan kalibrera skärm tillsammasns med skrivare. Och en del kompenserar även för det omgivande rumsljuset.
/jer.

Det är mjukvarukalibrering det handlar om. Mjukvara plus en kalibrator. En mojäng som man hänger framför skärmen. Funkar bra och är ett måste om man hanterar bilder på sin dator.

Se mer här t.ex.

mvh
cf

Eller profilering om man ska märka ord.
Det blir bättre med en riktig profilering, men förvänta icke underverk. Svårt att få ut något vettigt om man inte sätter vitpunkt på "native"= väldigt kallt. Min iBookskärm är verkligen inte att lita på. Men förmodligen är skärmarna bättre nuförtiden.

Hmm intressant. Vill testa på min laptop. Tror inte den sticker iväg åt nåt håll, - men behöver alldeles säkert justeras, - och jag hittar fasiken inga inställningar. Har letat som en tok.

Förmodar att man måste använda nån typ av utrustning???

Senast ändrad:
Har du PhotoShop installerad fins
Adobe Gamma i kontrollpanelen i Windows
det är ett enkelt kalibrerings program
men det fungerar på en bärbar dator
du sparar
UK£ 144.95 = 1962 Swedish kronor
enligt tidligara förslag :)

Bilagor

• gamma.jpg
    gamma.jpg
    83.2 KB · Visningar: 1,030
Senast ändrad:
Öm man har ett färgseende lika perfekt som pianostämmaren med perfekt gehör så fungerar nog Adobe gamma. Personligen kan jag inte ställa in en skärm perfekt med Adobe Gamma. Tror inte det är många som kommer nära en perfekt profil.
Många laptop skärmar är ljussvaga och hopplösa att kalibrera rätt.
En desktopskärm kalibreras oftast vid 140 i luminans (ljushet) men min laptop kan jag inte få upp i mer än knappt 80. Den är ju gjord för att spara ström.
Att redigera bilder på en så ljussvag skärm blir helt fel.
Jag nöjer mig med att titta på bilderna och ta bort dem som är uppenbart dåliga. Färgerna är OK men ljushet och kontrast blir fel när ljusheten är så låg.

Du har aldeles rätt

Flash Gordon skrev:
Öm man har ett färgseende lika perfekt som pianostämmaren med perfekt gehör så fungerar nog Adobe gamma. Personligen kan jag inte ställa in en skärm perfekt med Adobe Gamma. Tror inte det är många som kommer nära en perfekt profil.
Många laptop skärmar är ljussvaga och hopplösa att kalibrera rätt.
En desktopskärm kalibreras oftast vid 140 i luminans (ljushet) men min laptop kan jag inte få upp i mer än knappt 80. Den är ju gjord för att spara ström.
Att redigera bilder på en så ljussvag skärm blir helt fel.
Jag nöjer mig med att titta på bilderna och ta bort dem som är uppenbart dåliga. Färgerna är OK men ljushet och kontrast blir fel när ljusheten är så låg.

man kan nästan se på en fotografs hemsida om Han - Hun använder en bärbar dator en god bärbar med en god skärm koster 30000 kr och de flesta nöjer sig med mindre allting går väldigt fort nyare skärmar har blivit väsäntligt bättre når man ser bort ifrån de nya blanka skärmar själv har vi en Macbook pro ,den har en hyfsat ljus skärm men den slår inte en stationärs med 2000:1 (dynamisk)kontrast och Ljusstyrka 500 cd/m² i dagsläget kan du få en god flatskärm för 2000 kr kör du Aperture eller Lightroom är det otroligt smidigt att låta den externa skärmen visa bilden och bara köra programmet på laptoppen glöm inte att installera flatskärmens drivrutiner på den bärbara,många glömmer detta :-< men dt hjälper inte
Jonas Sjöberg
(Joja) på resande fot ,han får koppla den med sin stationära och jämnföra

Senast ändrad:
Robert_Vallentuna skrev:
Varför inte en Pantone Huey? Kostar under 1000kr inkl moms och funkar mycket bra även på bärbara.

Finns ju flera liknande produkter, - varför tycker du att denna är bra.

Andra som har erfarenheter?

Förresten jag har en HP nx9420 (blank skärm) med grafikkort ATI Mobility Radeon X1600.

Har sett bilder jag har fixat på andra datorer och det verkar ok. Men däremot så ser dom lite dovare ut när jag lägger ut dom här jämfört med vad jag ser. Men det har nog snarare med programmet att göra? (PhotoImpact) Jag ska köpa CS3 snarast är det tänkt.

Bling skrev:
Men däremot så ser dom [bilderna] lite dovare ut när jag lägger ut dom här jämfört med vad jag ser. Men det har nog snarare med programmet att göra?

Nja, det har nog snarare med färgdjupet att göra. Med risk för att repetera vad som redan sagts i ämnet i tusen trådar här på Fotosidan så är det så att om man fotar och bildbehandlar i färgrymden Adobe RGB, som är en stor färgrymd, och lägger ut den så att den visas i en webbläsare, så kommer bilden att se blekare ut. Detta eftersom webbläsare bara klarar av att visa en mindre färgrymd. Därför är det bättre att spara bilden som s-RGB innan den publiceras här. Då kommer bilden ha ungefär samma färgdjup som du ser den i ditt bildredigeringsprogram.
Det kan vara det som är problemet i ditt fall.
/jerry.

Bling skrev:

En stor fördel med huey är att det anpassar sig efter ljuset i rummet. Sen är den lite och smidig och lätt att ta med sig.

Använder min på min laptop och resultatet var överförväntan.(Det visade sig att jag hade en väldigt blå ton innan jag kalibrerade)

Bling skrev:

Som Kristoffer tycker jag den är liten och smidig, samt att den kan ta hänsyn till omgivningsljuset. Den är mycket enkel att använda och det uppskattar jag högt.En Spyder är säkert exaktare osv, men Huey är tillräckligt bra och lagom dyr tycker jag.

Bling skrev:
Har testat Adobe Gamma, - men det känns som hejvild chansning.
Märkligt nog har Adobe inte förbättrat detta program ,men med lite träning går det fint
Du kan experimentera och leka lite ,klick på knappen load och ladda en annan färgprofil
Som ett test når du är färdig med kalibreringen sparar du profilen med ett namn
till eks. ditt nr 1-2-3 de går alltid att återställa

Bilagor

• gamma.jpg
    gamma.jpg
    92.8 KB · Visningar: 415
ANNONS
Götaplatsens Foto