Annons

Färgpatroner till 1/4 av priset..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag finner även diskussionen på IDG.se kring denna nyhet intressant. Längst ner (just nu iaf) finns flera inlägg som hävdar att piratbläck är ingenting för fotoutskrifter.

Det är som du säger mycket intressant att följa. Skulle va kul att höra vad alla "proffs" på sidan här har för erfarenheter.

Att man kan köpa "pirat"-bläck billigt är ju inget nytt eg.
Den erfarenhet jag och mina bekanta har av piratbläck är att det kan variera från patron till patron vilken färgton man får. Man kan alltså, i värsta fall, behöva kalibrera om skrivaren vid varje patronbyte för att man inte ska får färgstick.
Man kan ju åxå ställa sig frågan om beständigheten hos dessa bläck är lika bra.

Vidare har jag en kompis som jobbat med service på skrivare och han hävdar att piratbläck är en stor källa till problem med igentorkade skrivarhuvuden. Inte att det inte händer med originalbläck, men risken är större att det händer med piratbläck.

När jag provade piratbläck till min skrivare tog det en månad att få den ren från bläck som läckte ut från patronerna. Det färgade av sig på alla bilder och kostade mig ett antal kronor i papperskostnad. Piratbläcket kan även ha sämre ljusbeständighet än originalbläcket. Jag chansar inte mer.

Istället kan du väl istället använda påfyllnad. Det fungerar bra och är relativt enkelt gjort med en spruta (som brukar följa med i kitten).

Men visst, färgerna kan bli aningen olika mot originalet. Om du har verktyg för skrivarkalibrering borde det inte vara några problem alls.

Jag personligen har inte haft problem med igentorkade skrivarhuven. Motmedel mot torkade skrivarhuven är ju att använda skrivaren och inte låta den stå en månad i streck.

Men det är ju klar en avvägning. Att köpa bläck på flaska blir lätt 1/10 av originalpriset.

Du kan ju alltid ha ett par originaltonel att byta med om du känner för det. Se bara till att tejpa igen de patroner som inte används (även lufthålen).

Själv använder jag en Canon skrivare och jag anser att patronerna är så pass billiga (mindre än 100 kr. styck) att jag inte kommer att testa vare sig "pirat" patroner eller påfyllnads bläck i den..

Jag har testa båda delarna i en av mina tidigare skrivare en Epson och har bara dåliga erfarenheter av båda delarna. Piratpatronerna var av dålig färgäkthet samt torkade eller tog slut skitsnabbt. (slutsats lika dyrt som orginal)

Påfyllnads kitten var det kladdigaste jag någonsin hållt på med samt att dom läckte och kladdade ner hela skrivaren. (slutsats risk att skrivaren pajar)

Nu går väl utvecklingen framåt för dessa företag som tillverkar dessa patroner/kitt åxå.
/Jonas

Om det läcker när du använder påfyllnadsbläck så är det ju mycket konstigt. Det skulle ju innebära att originalpatronen läcker.

Jag kör med en Epson Phto 870 och påfyllnaden går till så att jag använder en spruta för att fylla på varje patron. Sprutan trycks ner genom plast-ettiketten som sitter över lufthålet på ovansidan. Inget kladd alls har det blivit för mig. Visst, det är väl då kanske rengöringen av sprutan mellan varje gång, men annars inte.

Jag sätter dock alltid en tejpbit på undersidan av patronen så att färg inte rinner ut medan jag håller på.

Originalbläcket till min Epson ligger på runt 370kr för en uppsättning. Det räcker till mycket påfyllnadsbläck.

Senast ändrad:
Jag vill bara påpeka att det är viktiga att tänka på att man måste byta alla färger på en gång inkl. svart om man byter fabrikat. Annars blir färgerna konstiga och kanske inte alls stämmer.

Anledningen till att de läckte berode nog på att koncistenes inte var den samma, samt att luftålet eller vart man nu fyller beroende på fabrikat inte blev riktigt tätt...

Jonke O skrev:
Anledningen till att de läckte berode nog på att koncistenes inte var den samma, samt att luftålet eller vart man nu fyller beroende på fabrikat inte blev riktigt tätt...
Lufthålet är ju på ovansidan. =)

Men konsistensen kanske är lite olika och det kanske gör att det rinner ut genom munstycket ändå? På min epson är själva patronen bara en behållare med ett hål i botten. Själva munstycket osv sitter i skrivaren sen. Det kanske är annolunda på en HP eller annan skrivare där skrivarmunstycket sitter i patronen.

Ja jag vet det, men om lufthålet blir för stort finns et inget motstånd i patronen och det rinner rakt igenom :))))

På min epson satt det i toppen och munstycket i patronen. På en HP som jag provfyllde skulle man fylla den underifrån vilket resulterade i läckage.

Jo helt korkad är jag inte :))))
Men 9 ggr. av 10 blötte bläcket upp tejpen :((((
Jag kommmer ALDRIG köpa sånt skit nå mer....

Piratbläck!

Piratbläck är väl som allting som är kopierat och säljes billigare(utom digitala produkter) av sämre kvalite´. Själv har jag en Epson och originalbläcket är dyrt men arkivbeständigheten är certifierad och färgen "fastnar" på papperet. Med vanlig färg till en bläckstråleskrivare så kan man skölja bort färgen med vatten men icke med denna färg. Därför betalar jag extra för att få en färg med kvalite´. Visst kan bilder utskrivna med piratbläck se bra ut och det är väl bra att man kan välja men den här "billigabläckhysterin" som idg och datortidningar för lurar många människor som tror att de får samma bläck fast billigare. Till och med de som säljer färgerna tror att det är samma färg, eller också är det bara för att sälja. Jag kan lova att den som säljer färgen inte vet vad de har stoppat i färgen i Kina.Jag tycker att det är ok med piratbläck men jag använder det inte till mina utskrifter. Jag tycker också att man ska ta reda på vad som är speciellt med sin tillverkares färg och varför den är så dyr.

Jo, mycket finns det med sämre kvalitet.

Men det betyder inte att allt är sämre. Du vet ju inte var Epson köper sitt bläck. Hur kan du vara säker på att samma bläck inte säljs som något annat märke i större volymer, eller att Epson är bäst på att tillverka bläck?

ANNONS
Götaplatsens Foto