Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrymd, färgprofiler och skärmkalibrering i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag sitter på en macbook pro med en, 22" extern kalibrerad skärm med Spyder express 2. Men förstår inte vilken färgrymd och profiler jag ska ha. Sitter och arbetar med mina bilder i PS CS4.

Min Systemkamera S rgb eller Adobe rgb? (står på srgb just nu)

Färgprofil i mac osx, Min kalibrerade eller någon annan? (min kalibrerade)

Color settings i ps, monitor color eller adobe? (har monitor color)

Assign profile i ps vad ska jag ha där?

Proof setup i ps, har crimson foto papper, ska jag använda den och redigera bilderna efter den om jag ska skicka in bilder till dem för framkallning?

Vet att det är mycket att förklara, men skulle bli väldigt glad om ni skulle kunna hjälpa mig så jag vet vilka profiler mm jag ska välja.

Med Vänlig Hälsning Christian

Jag sitter på en macbook pro med en, 22" extern kalibrerad skärm med Spyder express 2. Men förstår inte vilken färgrymd och profiler jag ska ha. Sitter och arbetar med mina bilder i PS CS4.

Min Systemkamera S rgb eller Adobe rgb? (står på srgb just nu)

Färgprofil i mac osx, Min kalibrerade eller någon annan? (min kalibrerade)

Color settings i ps, monitor color eller adobe? (har monitor color)

Assign profile i ps vad ska jag ha där?

Proof setup i ps, har crimson foto papper, ska jag använda den och redigera bilderna efter den om jag ska skicka in bilder till dem för framkallning?

Vet att det är mycket att förklara, men skulle bli väldigt glad om ni skulle kunna hjälpa mig så jag vet vilka profiler mm jag ska välja.

Med Vänlig Hälsning Christian
Läs de sidor om färghantering som jag har liggande här på Fotosidan. Kolla under Artiklar.

Stefan

Tack för länken och tipsen, mycket lärorikt. Har läst igenom de mesta nu men allt har inte riktigt gått in än, men de kommer väl med åren.

Nu har jag bara två funderingar kvar:

1 Vilken färgrymd i kameran? srgb eller adobe rgb?

2 Varför blir bilderna mörka och "grå dassiga" när jag soft proofar med crimsons icc profil?

mvh Christian

Kamerans färgrymd påverkar bara jpeg-bilder. Kör du raw-format kvittar det vilket, du väljer färgrymd i raw-konverteraren. Fotar du i jpeg-format, välj den större färgrymden Adobe RGB. Du kan alltid göra en stor färgrymd mindre i Photoshop, men en från början trunkerad färgrymd kan aldrig göras större.

Att bilden blir grådassig när du softproofar beror på att datorn försöker simulera hur papperet återges jämfört med en bildskärm. En bildskärm belyses bakifrån medan när du ser på ett pappersfoto så är ljuset reflekterat.

Senast ändrad:
Kamerans färgrymd påverkar bara jpeg-bilder. Kör du raw-format kvittar det vilket, du väljer färgrymd i raw-konverteraren. Fotar du i jpeg-format, välj den större färgrymden Adobe RGB. Du kan alltid göra en stor färgrymd mindre i Photoshop, men en från början trunkerad färgrymd kan aldrig göras större.

Att bilden blir grådassig när du softproofar beror på att datorn försöker simulera hur papperet återges jämfört med en bildskärm. En bildskärm belyses bakifrån medan när du ser på ett pappersfoto så är ljuset reflekterat.

Okey tack då vet jag det. Men hur gör jag med min soft proofing då? ingen ide att soft proofa om jag inte ser hur bilden kommer se ut, eller?

Softproof är överkurs, ge det inte mer uppmärksamhet än nödvändigt. Det handlar mest om att försöka optimera utskriften till vad vi ser på bildskärmen. Grundläggande är att 100% överenstämmelse mellan skärm och utskrift är inte möjligt att uppnå.

Här finns en länk som kanske kan ge dig lite mer insikt (på engelska):

http://www.computer-darkroom.com/softproof/softproof_1.htm

Här är en uppdatering av länken för CS3 du fick tidigare, nu för CS4, fast på engelska:

http://www.computer-darkroom.com/ps11_colour/ps11_1.htm

Arbetsgång SoftProofing?

Jag har fastnat i träsket - färgkalibrering p.g.a. att jag har tjatat på det lokala labbet att de skall skaffa en profil, så att jag slipper gissa hur utskrifterna blir. Har läst igenom några trådar och tror att denna tråden passar att väcka till liv.

Tänker jag rätt?

Labbet ger mig en profil över deras printer och det papper som jag vill att de använder. Profilen sparar jag i min burk. Vet inte om jag lägger profilen på rätt ställe men det verkar fungera med denna sökvägen

C:\Program (x86)\Common Files\Adobe\Color\Profiles

Jag har CS4 (svensk version) Öppnar bilden och gör de justeringar som jag önskar. Gör klart bilden helt enkelt. Innan jag mailar över bilden till labbet så "SoftProofar" jag bilden.

•Visa > Korrekturinställningar > Egen...
I dialogrutan letar jag upp profilen, ser till att svartpunktskompensation är ikryssad och simulera pappersfärg.

Bilden ändras något men inte så mycket som den faktiska utskriften blir. Här blir jag fundersam. Gör jag fel? (Min skärm är Spyder kalibrerad. Keps på skärmen och speciella lysrör i taket. Kommer dock inte ihåg vad de heter men de var dyra....)

Har kompenserat detta genom att lägga på ett nytt lager med kurvverktyget. Drar i kurvan så att bilden på skärmen blir så lik den faktiska utskriften som jag subjektivt kan bedöma. Sparar denna kurvjustering och sparar bilden.

Det sista jag gör är att konverterar bilden till labbets profil. (deras krav)

Nästa bild får motsvarande behandling men där läser jag enbart in min justeringskurva och sparar bilden.

Känns inte helt rätt men denna omgången bilder blev som jag ville ha dem. Gör jag fel?

Nästa bild får motsvarande behandling men där läser jag enbart in min justeringskurva och sparar bilden.

Känns inte helt rätt men denna omgången bilder blev som jag ville ha dem. Gör jag fel?

Att dina bilder ser annorlunda ut på skärm och sedan när de är utskrivna beror oftast på att du inte har matchat skärmens ljushet till ditt betraktningsljus. Om du ser på en utskrift som belyses med det svaga ljus som du bör ha i ditt arbetsrum och sedan har skärmen inställd på normala ljusnivåer blir bilden på skärmen alltid ljusare. Ett betraktningsljus är en bra lösning. Du ska då ha en ljuskälla som ger dig en ljusintensitet på 500 lux. Ställ sedan in din skärms ljushet så att du matchar var du ser på din utskrift.

Annars är det inget fel i att göra som du beskrev, om du skippar betraktningsljuset. Din kurva kompenserar då för de skillnader du har i ljushet. Nackdelen är ju att du får göra en extra kompensering för att rätta till din bild, istället för att se den på rätt sätt från början.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto