Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrymd med labb kontra skrivare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tjena!

Enkel fråga, kanske med ett komplicerat svar(?):

Vad ger i allmännhet större färgrymd, skrivare eller digitala labb?

(Jag skulle satsa mina pengar på labbet, men jag vill höra fler tankar)

//Eric

Jag slutade med att printa bilder med min Epson Stylus Photo 890. Jag beställer mina bilder mestadels från ColorMailer, alt. Siba (hämtar dem lokalt), ibland Fuji.
Med skrivaren var antingen fel på papper eller fel bläck eller fel inställning eller slut på färg...mm.
Och, viktigast: jag kan inte konkurrera med min skrivare mot labb. Varken kvalitet eller pris.
/Fred

Numeric skrev:
Tjena!

Enkel fråga, kanske med ett komplicerat svar(?):

Vad ger i allmännhet större färgrymd, skrivare eller digitala labb?

(Jag skulle satsa mina pengar på labbet, men jag vill höra fler tankar)

//Eric

Hur mycket gällde vadet :)

De flesta skrivare har en totalt sett större färgrymd, åtminstone om du jämför papper av samma karaktär. Här är det en Lambda-print, alltså en av de bästa tekniker som finns på labben (Crimson och Dox använder sådana skrivare) som är den lilla färgrymden. Det är en Epson 4000 på blankt papper som är den yttre, röda färgrymden. Som du ser finns det vissa färger som Lambdan återger bättre, men generellt är skrivarens färgrymd betydligt större.

MVH/Stefan

Bilagor

• lambda.jpg
    lambda.jpg
    15.6 KB · Visningar: 264
Stefan,

Nu är det dags igen, du är ju så grymt tålmodig så jag fortsätter mina frågor :)

Om du gör en skrivar-profil, hur använder jag den då? Det jag menar är, har jag någon nytta av en skrivprofil om min skärm inte är avstämd mot samma referensdata?

Jag har läst dina utmärkta PDFer från din sajt och om jag tolkar kvintessensen rätt så är det största problemet att man inte kommit överens om vad t.ex. "Full röd" är, att värdet 255 på rött bara innebär full röd för det man valt att kalla rött i just den enheten?

Frågan är då, räcker det att jag kör "convert to profile StefansPrinterProfil" i PS och sedan justerar bilden som jag vill ha den?

Hoppas att jag på något sätt uttryckt mig så att du förstår vad jag menar!

Väl mött!

mvh Lazze

Ziden skrev:

Om du gör en skrivar-profil, hur använder jag den då? Det jag menar är, har jag någon nytta av en skrivprofil om min skärm inte är avstämd mot samma referensdata?

Eftersom du konverterar från din arbetsfärgrymd till din skrivarfärgrymd, så påverkar din profil på skärmen inte slutresultatet. Det är klart att det inte är så bra att bearbeta en bild på en skärm utan att veta hur den ser ut. Men det som kommer ut ur skrivaren kommer alltid att se likadant ut, oberoende av hur du ställer in din skärm.

Jag använder oftast profilen genom att göra konverteringen i samband med utskriften. I dialogrutan Skriv ut med förhandsvisning kan du lägga in profilen. Sedan är det bara att avaktivera färghanteringen i din skrivardrivrutin.

MVH/Stefan

Bilagor

• utskrift.jpg
    utskrift.jpg
    16.1 KB · Visningar: 182
ANNONS
Götaplatsens Foto