Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bra bilder? Nybörjare. Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Hallå. Har en Nikon D3100 18-55+55-200 VR. Vad betyder VR för det första. Sen mitt intresse är att fota bilar. Är bra på att hitta nya och egna vinkar med kameran men frågan är hur jag får bilderna bra med någon inställningar för lite extra fina kanske. Som ett exempel att man fotar ett föremål med en gatu lampa i bakgrunden hur gör jag för att inte ljuset ska reflekteras in i kameran. Tacksam för alla tips på bra bilder. Samt om det är mörkt ute Mvh, Oskar

Hallå. Har en Nikon D3100 18-55+55-200 VR. Vad betyder VR för det första. Sen mitt intresse är att fota bilar. Är bra på att hitta nya och egna vinkar med kameran men frågan är hur jag får bilderna bra med någon inställningar för lite extra fina kanske. Som ett exempel att man fotar ett föremål med en gatu lampa i bakgrunden hur gör jag för att inte ljuset ska reflekteras in i kameran. Tacksam för alla tips på bra bilder. Samt om det är mörkt ute Mvh, Oskar

Föreslår att du skaffar någon handbok som förklarar fotografins grunder. Försök också hitta ngn nybörjarkurs.
Det är väl använda pengar om man startar från noll som du. VR = Vibration Reduction = "Antiskak"
Lycka till, du kommer att få mycket glädje av fotandet.
Mvh
Peter Höglund

Rådet med en fotobok - eller rentav en fotokurs - är bra, använd det!

Om det är en speciell effekt du vill åt, får du gärna visa oss en bild som skulle vilja tagit själv, så kanske vi kan hjälpa dig åt rätt håll!

Per.

Fotografera, brukar vara en bra sätt att lära sig. Fota med olika inställningar, du kan se i exif data vilka inställningar du använt i datorn eller i kameran. Om det är stillastående biular så gå över till A = bländarval så du själv kan styra skärpedjupet. För att undvika ljusreflexer in i objektivet så behöver du skärma av mot dessa, motljusskydd tar en del, men det kan vara att du måste skärma med en hand också

Ska leta upp dem bildenra jag såg för någon dag sen jag återkommer med bild för att få en bättre bild vad jag menar ;-) Tack än så länge

Nybörjarböcker

Hej
Jag kan rekommendera böckerna om digitalfotografi av Scott Kelby som du kan köpa på Fotosidan om du klickar på "Butiken"-länken på denna sida. Kanske skulle du börja med första boken först så slipper du lägga ut en mindre förmögenhet på hela serien direkt (finns att köpa hos andra bokhandlare också).

/Roger

Gå till biblioteket & kolla vad de har & låna, brukar finnas vettiga böcker inom foto...

Kolla Youtube "photography basics for beginners" & liknande.

Om det är en speciell effekt du vill åt, får du gärna visa oss en bild som skulle vilja tagit själv, så kanske vi kan hjälpa dig åt rätt håll!

Per.

Detta är nog det ända hjälpsamma svaret du fått! Och jag tycker det är sorgligt att läsa!

(jag menar, vadå dra till ett bibliotek, som inte TS visste det, svara på frågorna istället)

Posta en bild (gärna en misslyckad) och förklara vad du vill uppnå, och du kommer att få alla dina ?:en besvarade.

Ändå är det väl så att råden om att införskaffa basala kunskaper på området är goda. Utan sådana är det svårt att ställa adekvata frågor/beskriva sitt problem och förstå/tillämpa givna råd.

Skaffa polarisationsfilter med rätt diameter till objektivet i fråga. Med hjälp av ett sådant filter går det att minska reflexioner. Välj då ett circular version av polarizer filter eftersom dessa inte stör autofokus och/eller exponeringsmätning (vid exponeringsmätning "läser" kameran av ljushetgrad i omgivningen varmed lämpligt val av slutartid, bländarstorlek och iso går att göra). Undvik de allra billigaste filtrena eftersom de antagligen ger något sämre bildkvalité (de dyrare har bättre coating och är gjorda av tunnare material (glas och ring)).

Ändå är det väl så att råden om att införskaffa basala kunskaper på området är goda. Utan sådana är det svårt att ställa adekvata frågor/beskriva sitt problem och förstå/tillämpa givna råd.

Klart dom råden är goda! Det motsäger jag mig inte alls emot.

Men det jag menar är det jag skriver, att TS säkert visste om det redan.

Det visste vi alla när vi började fota, eller?

Att ta genvägar och fråga/undra kan många gånger vara till stor hjälp!

Frågar man inte, så...........men tyvärr kan många inte se själva frågan.
Utan dom gör det till en egen grej, och svarar det man redan visste, så klart att man vet att man ska fixa grunderna först, men det är med självklart att undra över en sak/inställning/bild etc.

Om TS inte hade haft en undran, då hade han/hon ju inte skapat tråden, det är bara drygt att få såna svar för en nybörjare.

Hittar inte bilder på det men jag har sett när många fotat tex ett torg med mycket gatu lyktor så blir ljuset ifrån dom som solar typ. :) hur

När du frågar så förstår man att de mest grundläggande kunskaperna saknas. Kolla in fotosidans fotoskola eller sök upp någon annan nybörjarguide.
Före du kan grunderna om hur kameran fungerar är det ingen större idé att fråga om specifika motiv. Du kommer bara få en massa svar som du inte har en chans att begripa.

När du frågar så förstår man att de mest grundläggande kunskaperna saknas. Kolla in fotosidans fotoskola eller sök upp någon annan nybörjarguide.
Före du kan grunderna om hur kameran fungerar är det ingen större idé att fråga om specifika motiv. Du kommer bara få en massa svar som du inte har en chans att begripa.

Okej. Ska ta mig tid och kolla runt lite :)

Okej, tack! Är det någon inställning i kameran eller? Var köper man det annars :)

Ställ kameran på A (bländarprioritet) och skruva till f22 (stort nummer här innebär liten bländare). Liten bländare ger liten öppning till sensorn, dvs ljusinsläppet blir väldigt begränsat varmed slutartiden (den tid som ljus släpps in till sensorn) måste göras lång, annars blir bilden väldigt mörk (då kameran är i A läget justerar den automatiskt till rätt slutartid). OBS ofta är det inte så bra att använda mindre bländare än f/16 eftersom diffraktion då kan göra bilden mindre skarp.

Som sagts innan bör du läsa till de mest basala kunskaperna som har med foto att göra. Förstå hur bländare, slutartid och iso hänger ihop. Läs i din kameramanual om inställningar för exponeringsmätning (matrix metering, spot metering osv.) och förstå principen för exponeringskompensation. Läs på om de olika AF (auto fokus) inställningarna som går att göra i kameran.

Ett sätt är också att kolla upp var närmaste passande fotoklubb finns och gå med. Man får massor med bekanta, åker ut på fotoutflykter. Och naturligtvis deltar man i klubbens tävlingar och utställningar. Man blir då bättre och bättre så där långsamt utan större ansträngning.

Klarar man av att läsa böcker, så plöj genom bibliotekets uppsättning och man får en snabbstart.

Okej, tack! Är det någon inställning i kameran eller? Var köper man det annars :)

Bländaren kan du välja i A-läge (A=aperture=Bländare, dvs hur stor öppning du har i objektivet).

I M-läge kan du själv välja både bländare och slutartid.

I P-läge föreslås olika kombinationer av bländare och slutartid.

Bländaren visas med bokstaven F före siffran som anger bländarvärdet, dvs F4 eller F22.

ANNONS
Götaplatsens Foto