Annons

Fått studioblixtar och behöver tips kring detta.

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Jag har fått ett studioblixtpaket innehållandes tre blixtar, tre stativ och paraplyer( vita och silver/svarta) av märket dörr. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371267

Förstår att det inte är några proffsgrejor men det duger åt mig. Mitt problem är att det inte ingick några direkta instruktioner och då jag aldrig arbetat med studioblixtar står jag nu lite handfallen.

Jag googlar, tittar på Youtube, är medlem i moderskeppet men känner att jag ägnar mer tid åt att leta information än att faktiskt inhämta kunskap.

Jag behöver era bästa tips (böcker, filmer osv) på vart jag bäst får grundkunskap för att sätta igång med studiofotograferig. Det som förvirrar mig mest är inställning på blixtarna kontra inställningarna på kameran.

En specifik fråga jag har är: på blixten sitter en ratt med lägsta läge 1/16 och sedan högsta läge står full. Innebär det att jag ska fota med slutartid på 1/16 om ratten är i det läget?

Jag har fått ett studioblixtpaket innehållandes tre blixtar, tre stativ och paraplyer( vita och silver/svarta) av märket dörr. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371267

Förstår att det inte är några proffsgrejor men det duger åt mig. Mitt problem är att det inte ingick några direkta instruktioner och då jag aldrig arbetat med studioblixtar står jag nu lite handfallen.

Jag googlar, tittar på Youtube, är medlem i moderskeppet men känner att jag ägnar mer tid åt att leta information än att faktiskt inhämta kunskap.

Jag behöver era bästa tips (böcker, filmer osv) på vart jag bäst får grundkunskap för att sätta igång med studiofotograferig. Det som förvirrar mig mest är inställning på blixtarna kontra inställningarna på kameran.

En specifik fråga jag har är: på blixten sitter en ratt med lägsta läge 1/16 och sedan högsta läge står full. Innebär det att jag ska fota med slutartid på 1/16 om ratten är i det läget?

1/16 betyder med största säkerhet att blixten blixtrar med 1/16 av full effekt. Den kortaste slutartid du kan använda finner du i kamerans bruksanvisning. Det brukar vara kring 1/200 dels sekund på de flesta kameror, är dete bättre kameror kanske 1/250 eller till och med 1/500. Längre slutartider är inget problem, men om slutartiden är för kort får du svarta band över bilden om du fotograferar med en kamera med ridåslutare.

Använd manuellt läge på kamera
Ställ in slutartiden på 1/125 (kortaste synktid för din kamera står i manualen men 1/125 funkar i de flesta fall))
Ställ in bländare på ett bra värde t.ex. 8
Börja fota något med studioblixtarna
Se på histogrammet på kameran (det står i manualen hur du får fram det)
Justera ratten på blixten (den märkt 1/16 -full) tills topparna i histogrammet ligger i mitten

Öva på!

Det är precis som att fotografera utan blixt fast bakvänt. Man justerar ljuset i stället för att anpassa kamerans inställning.

Som sagts innan, öva på. Läs/plugga mycket. Och fota mycket!!

Ingen kan säga exakt rätt inställningar beroende på motivet som skall skapas.

Det bästa du kan göra är att ta bilder och posta dom.Så medlemmar kan lämna en objektiv kritik på dom..

Det bästa tips jag kan ge dig är att fota med 1st blixt i början och lär dig ordentligt hur ljuset blir med det, hur faller det, och hur ser skuggorna ut när jag sätter blixten så här, och så där osv.. Lägg till nästa blixt när du känner dig bekväm med 1 blixt. Detta gör det lättare att se vad varje blixt gör.

Ljusstyrkan och bredden på ljuskällan reglerar du med avståndet från ljuskällan till motivet. Närmre blir det starkare ljus med större bredd, och längre bort svagare, men mindre bredd. Bredare ljuskälla betyder att ljuset blir mjukare, dvs skuggbilderna får mjukare övergångar. Naket blixthuvud ger skarpa skuggor.

Tyvärr är det inte någon direkt fördel att blixtstyrkan kan ställas steglöst. Det är i regel bättre om den kan ställas i hela steg och med inställningsljus som ställs in proportionellt. De här blixtarna är billiga, så de saknar såna finesser.

Det finns ännu ett sätt att minska blixtarnas ljusstyrka, som också minskar inställningsljuset lika mycket, och det är att hänga någonting framför. Det funkar bäst om man har softboxar och inte paraplyer, men med lite händighet kan man fixa det också med paraplyer.

För att lära dig mer om ljussättning kan du ta en titt på videoklippen på Prophotolife.

ANNONS
Götaplatsens Foto