Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förkorta brännvidder
- Trådstartare Ned
- Start datum
epep
Aktiv medlem
Ned skrev:
Borde man inte kunna göra brännvid kortare genom att helt enkelt flytta fram objektivet. T.ex genom att plocka ut linsen i en telekonverter?
Kan man få ett objektiv att belysa större yta på annat sätt?
Du ändrar inte brännvidden genom att använda en mellanring.
Fred H
Aktiv medlem
Här kan man se effekten av extra linser framför "objektivet." (bild från Bodil Jönssons bok, "Optik").
Konvexa eller konkava linser kan korrigera brännvidden. Att förkorta brännvidden (till vidvinkel) skulle kanske medföra att flytta objektivets centrum närmare film/CCD-ytan. Det kan man ju inte göra med tillsatser. Kanske finns optiska mellanringar med konkava linser som flyttar objektivcentrumet närmare bildytan.
Telekonvertrarna förlänger brännvidden och det är enklare att göra med mellanringar.
Allt detta är bara mina egna funderingar, som grundar sig på mina begränsade optiska kunskaper. Rätta mig om jag har fel.
/Fred
Konvexa eller konkava linser kan korrigera brännvidden. Att förkorta brännvidden (till vidvinkel) skulle kanske medföra att flytta objektivets centrum närmare film/CCD-ytan. Det kan man ju inte göra med tillsatser. Kanske finns optiska mellanringar med konkava linser som flyttar objektivcentrumet närmare bildytan.
Telekonvertrarna förlänger brännvidden och det är enklare att göra med mellanringar.
Allt detta är bara mina egna funderingar, som grundar sig på mina begränsade optiska kunskaper. Rätta mig om jag har fel.
/Fred
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Hm. Det finns även telekonvertrar att sätta framför linsen.
En teleextender förstorar ju bilden och beskär den på film/sensor-planet.
En "vidvinkel-extender" eller vad den eventuellt skulle kallas måste ju lägga till en bildyta utanför linsen upptagningsområde. Detta fungerar nog inte ens i teorin, möjligtvis kan man få en lite större bildcirkel utan att kunna fylla ut film/senor-rutan. Rena spekulationen från min sida. Hade det fungerat så hade det också funnits sådana makapärer.
En teleextender förstorar ju bilden och beskär den på film/sensor-planet.
En "vidvinkel-extender" eller vad den eventuellt skulle kallas måste ju lägga till en bildyta utanför linsen upptagningsområde. Detta fungerar nog inte ens i teorin, möjligtvis kan man få en lite större bildcirkel utan att kunna fylla ut film/senor-rutan. Rena spekulationen från min sida. Hade det fungerat så hade det också funnits sådana makapärer.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det finns sk "wide angle converters" att köpa, ofta till digitalkompakterna. Jag vågar inte säga något om resultatet på bildkvaliteten, men i och med att man sätter mer glas i det optiska systemet lär den inte bli bättre. De brukar ge 0,7-0,8x vid kortaste brännvidden. Här är tex en för några Coolpix-modeller.
Men jag misstänker att de bara fungerar tillfredställande upp till en viss punkt och dessutom är de specialgjorda för viss optik.
Men jag misstänker att de bara fungerar tillfredställande upp till en viss punkt och dessutom är de specialgjorda för viss optik.
bEPH
Aktiv medlem
Nja, det är väl det som är problemet tycker jag inom fotovärlden, det finns alldeles för lite saker som skulle gå att sälja och nästan ingen konkurrens. Men nu hamnar jag offtopic.JanOlofHärnström skrev:
Hade det fungerat så hade det också funnits sådana makapärer.
Eveningstar
Aktiv medlem
Det finns en vidvinkel-konverter som installeras på samma sätt som en telekonverter för SLR, dvs mellan kamera och objektiv. Dock så har Kodak patent på denna och tillverkar den inte. Dessutom har de typ sagt att man inte kommer att börja med det heller.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=14743899
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=14743899