Annons

Försäkringar

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Hej hej.
Tänkte beställa en D70 från Dustin.Men fick just reda på att det inte ingår nån försäkring, bara 1års garanti. Inte vill jag köpa en kamera för 10 000 kr och plus ett objektiv om man inte har den försäkrad. Därför undrar jag hur gör ni andra. Skiter ni i försäkringen eller???
Får väl leta efter nåt annat ställe nu och köpa kameran.

MVH/Christian

Se om det ingår i din hemförsäkring. Har själv Trygg Hansa. Har för mig att de försäkrar kamerautr. upp till 30 000:- i grundversion. Sen kan man utöka.

Detta är ett sorgligt kapitel.

För att få försäkra hos försäkringsbolagen så krävs att du löser en sakförsäkring speciellt till kameran. Om du betalar premierna för en sådan så kommmer du på ca 7 år ha betalat lika mycket i försäkring som kameran kostade.

Sedan ingår kameran i hemförsäkringen och det är lugnt så länge den stjäls hemma. Ja, lugnt förutom att värdet sjunker varje år.

Annars så ingår den i "resedelen" vilken brukar vara begränsad till 30 000 kr. Låt nu säga att ngn stjäl di bil när du är på semester och du äter lunch.

Hur mycket var det värt det som var i bilen? Nu snackar vi kläder, väskor, smink, glasögon, barnens skor, kikare, badbollar ...... osv Ännu värre är det om det är vintersemester. Det blir lätt mer än 30 000 kr. Följden blir att du får 30 000 kr i handen, thats it!

Sedan finns Gefvert´s specailförsäkring men jag vet inte vad den kostar.

Så om jag skulle råka tappa kameran på asfalten när jag ute och fotar så får jag inte ett spänn för den, om jag inte har löst en sakförsäkring.

Du menar att du "råkade" glömma kameran i bilen när du och frugan var på "bilsemester" och sen tömde dom bilen när ni var och åt? ;-)

Klart du får!

/Henri

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Så om jag skulle råka tappa kameran på asfalten när jag ute och fotar så får jag inte ett spänn för den, om jag inte har löst en sakförsäkring.

Jodå.. allrisk, kallas den försäkringen för. Finns även i utökad version.. allrisk +.. Det är åtminstone vad folksam kallar sin försäkring för. Den täcker 30.000/60.000:-

Hjälpte mig när mitt EF 100/2.8 Macro USM (7100:) gjorde en trippel shalkov ner i öresund. 1200:- i självrisk..

Teckna en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen, behöver inte bli så dyrt, kolla upp det finstilta bara, upptäckte att när min senaste kameraförsäkring skulle förnyas hade dom(folksam) höjt premien med 200:- och tagit bort "stöld" på försäkringen,med liiiiiten text i det finstilta förstås, gissa om jag bytte bolag!?

Betalar 2% av värdet per år.
Helt ok, täckar allt från drulle till rån över hela världen.

If har ett tillägg till sin hemförsäkring som även täcker "fummel" som att tappa kameran i hemmet. Den tilläggsförsäkringen täcker allt i hemmet och inte bara kameran upp till 30.000.- Jag tecknade en sådan efter att katten puttat ner en glasskål på en keramikvas som stod på golvet. Visst var det lite sent då, men den kommande kameran vill man ändå inte gärna ha oförsäkrad.

Jo Christian du får upp till X kr (normalt 30 000 kr) i drulle försökring.

Just det Davidvpt I hemmet är det inga problem. Problemen börjar när du reser med värden som sammalagt överstiger de X kronorna.

Mvh Erik

Ska man ut och resa kan man lämpligen teckna tillägg till sin reseförsäkring. Hur som helst gäller hemförsäkringen oavsett olycksfallstillägg eller inte (i ifs fall) på resor, vilket maxbeloppet är för ersättning vet jag däremot inte.

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Hej hej.
Tänkte beställa en D70 från Dustin.Men fick just reda på att det inte ingår nån försäkring, bara 1års garanti. Inte vill jag köpa en kamera för 10 000 kr och plus ett objektiv om man inte har den försäkrad. Därför undrar jag hur gör ni andra. Skiter ni i försäkringen eller???
Får väl leta efter nåt annat ställe nu och köpa kameran.

MVH/Christian

Trygghansa har belopp på 35 000:- om du tappar utrrustningen i marken eller i sjön tex. Maxbeloppet på stöld utanför hemmet ligger på 10 000:-

De har en specialförsäkring man kan teckna om man haft hemförsäkring i ett år. För detta krävs att man gör en ansökan och man får då gå till en kamerahandlare och värdera sina saker.

Länsförsäkringar har så man kan göra ett tillägg på hemförsäkringen, typ som en specialförskring men tror det är billigare.

Tänk på att kamerautrustning är klassat som stöldbegärligt. Blir det tex stulet ur bilen får du ut ungefär ingenting på försäkringen.

Trygg Hansas tilläggsförsäkring Hem Plus ersätter förlust av stöldbegärlig egendom utanför bostaden upp till 10.000 kr (mobiltelefon upp till 3.000kr).

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:

Det är inga problem med Trygg-Hansas hemförsäkring med hemplus i alla fall. jag tappade mitt 16-35 och fick det åtgärdat på försäkringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto