Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förstora bild med bibehållen kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

wolf_288

Ny medlem
Hej
Jag scannade in för några år sedan några foto (pappersfoto) med högsta upplöning och sparade dessa i jpeg format
som jag därefter skickade till uppföstoring 100cmx100cm ,på webben där fanns ett test program för att kolla kvalten på bilden och detta fungerade mycke bra ,kan en digital bild med max kvalite 10x10cm jpeg framkallas till pappers kopia och därefter scannas som ovan till 100x100cm ???????

Hej
Jag scannade in för några år sedan några foto (pappersfoto) med högsta upplöning och sparade dessa i jpeg format
som jag därefter skickade till uppföstoring 100cmx100cm ,på webben där fanns ett test program för att kolla kvalten på bilden och detta fungerade mycke bra ,kan en digital bild med max kvalite 10x10cm jpeg framkallas till pappers kopia och därefter scannas som ovan till 100x100cm ???????

Det vore en omväg, och blir INTE bättre än att skicka bilden till tryck direkt.

men ett pappers foto är inte uppbyggt med pixler ????hur kunde jag få mycke högre upplöning med att scanna in pappers-fotot ?????

Först och främst varför alla dessa "?????"

Därefter: Du verkar blanda ihop "bildstorlek" med "informationsmängd".

Visst, du kan scanna ett foto i 9600x9600dpi, och tro att det blir kanonkvalitet... Men det blir det inte, för din scanner KAN INTE scanna i 9600x9600dpi. Om du "för några år sen" hade en _riktigt_ bra scanner så ligger den nog på cirka 1400dpi, därefter interpolerar den för att stoppa in information som inte finns i bilden.

Exakt samma sak händer om du förstorar en bild i ett bildbehandlingsprogram.

Vidare, om du skickar en jpg på "framkallning" idag så kommer den aningen att skrivas ut på en bläckskrivare (som är punktuppbyggd) eller genom något i stil med en Lambda-maskin som belyser ett fotopapper med laser, även där rastreras bilden till punkter.

men ett pappers foto är inte uppbyggt med pixler ????hur kunde jag få mycke högre upplöning med att scanna in pappers-fotot ?????
Det som i praktiken händer när du skannar ett foto är att du tar en digital bild av fotot. Denna digitala bild kan innehålla så många pixlar att det teoretiskt skulle räcka till en utskrift på 100x100 cm. Men den digitala bilden innehåller givetvis inte mer information är det lilla pappersoriginalet gjorde. Förstorar man en pappersbild på 10x10 cm till 100x100 cm blir det ganska suddigt om man går nära. Oberoende av vilken metod man använder.

Minns ej om det var i jpeg format faktum är att jag jag ej kan se någon skillnad på orginal och kopia då jag står 1m från bilden,lyckades väl trolla fram den då ha ha här har du några till ?????? j2^

ANNONS
Götaplatsens Foto