Annons

Förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hejsan

Hur stor förstoring kan man pressa ett vanligt 24*36 mm negativ till utan att det blir kornigt och oskarpt? Någon som har lite erfarenhet?
 

berga

Aktiv medlem
Det är tre variabler som bestämmer max förstoringsgrad.

1. Filmen som använda. ISO 1600 film kan inte förstoras lika mycket som en ISO 50 film, allt annat lika.

2. Acceptable nivå på kornen. Korn finns alltid och när syns de? det är inga ettor eller nollor utan en glidande skala.

3. Betraktningsavståndet på bilden. En bild som skall betraktas med lupp klarar mycket mindre förstoring än en bild som skall betraktas på 10 meters avstånd.

Svaret blir som vanligt i praktiska sammanhang, det beror på.

Min praktiska erfarenhet är att 135-film duger gott att förstora upp och hänga på väggen hemma utan några problem. Alltså 30x40 cm eller t.o.m. 60x80cm.

Tänk på att vanlig biografilm filmas på "halvformat" det vill säga hala storleken på 135-film.
 
Senast ändrad:

Jerklaren

Aktiv medlem
Självklart spelar de faktorerna in, och självklart är det en gradvis försämring.
Jag funderade bara rent allmänt hur mycket man kan pressa en bild så att den fortfarande ser bra ut på normalt betraktningsavstånd. Att sitta med en lupp och kontrollera detaljer är ju ingenting man gör om man inte letar efter just fel.
En fuji reala ISO 100 t.ex, den bör vara rätt finkornig och klara ganska mycket, inte sant? Jag vill gärna klara 70*100 (vanlig affischstorlek) med så pass bra kvalitet att man i alla fall inte tänker på otydlighet osv. såvida man inte tittar väldigt nära och väldigt noga.
Förövrigt skulle jag gå över till 120-film om ekonomin tillät.

Förslag på bra film vore annars välkommet. ISO 100 och lägre.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Något som verkligen spelar roll här är optiken, både kamerans och förstoringsoptiken.Även en kornig bild kan vara skarp.
 
ANNONS