Annons

Förstoringsapparat mm

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag har helt enkelt funderat på att köpa förstoringsapparat och tillbehör för lite av skattepengarna som jag får tillbaka i år. Då får jag tillgång till allt här hemma och då blir det ju enklare att stänga in sig när lusten faller på.

Nu undrar jag dock, först och främst, vilken/vilka förstoringsapparater jag bör titta på.
Jag kommer med största sannolikhet inte att använda annat än småbild. Jag kommer att förstora svartvitt i första hand, men det kunde kanske vara roligt att testa färg på sikt. Svartvitt är dock högst prioriterat. Kan man få en apparat för färg utan att det kostar mycket extra så... :)

Jag har sökt lite på forumet och det verkar som att Durst M305 är en modell man bör titta efter.
Jag har även sett vettiga priser på Meopta Opemus 6, som är den apparat som photax har i sitt "nybörjarpaket". Är den något att ha?
Några andra modeller att kolla efter?

Vad för optik bör man ha? Något man bör undvika?
50mm är väl det man bör använda till småbild? Är det olika fattning till olika apparater?

Vad ska man ha för lampa om man eventuellt kommer att testa färgförstoring i framtiden (det är väl lite mer känsligt?)?

Hur nödvändigt är det med ett exponeringsur?

Skålar måste jag givetvis ha. Kemi har jag redan. Har man nytta av avmaskningsram annat än för att hålla pappret plant?
Något jag glömt?

De flesta apparater med känt namn är helt OK. Durst, LPL, Fujimoto, Omega, Beseler, De Vere... köp begagnat! Opemus är säkert OK, men köp inte nytt. Det är bara dyrt.

Jag skulle dock råda dig att skaffa en maskin som tar upp till 6x6 i alla fall. 6x7 är inte helt fel heller. De är inte mycket större och kostar inte mycket mer. Chansen är rätt stor att du vill köra mellanformat en dag -- det är förbaskat kul nämligen! :)

De flesta bättre apparater har färghuvud. Det är smartare att köpa det tycker jag, än en 100% svartvit. Lampan i apparaten är densamma.

Exponeringsur är 100% nödvändigt. Ju bättre ur, desto lättare att få konstanta exponeringar.

Avmaskingsram är bra för att placera pappret på samma ställe hela tiden, samt att hålla pappret plant. De varianter med två linjaler är OK i början, men suger fett om man vill placera bilden i mitten av pappret. Om du har pengarna, investera i en minst 30x40 4-linjalers ram, kanske en Saunders.

Optiken är gängad och passar på de allra flesta apparater. Varje apparat har en optikplatta som passar just den modellen, därför passar optiken varje apparat. 50 mm är lagom för småbild. 80 för 6x6.

Du har redan fått allmänna goda
råd. Durst M305 som du nämnde är bra, men tar endast småbild. Jag har en här hemma som du kan få överta för en billig peng. Den är nättare och tar liten plats vilket är en fördel mot mellanformatsapparaterna. Själv har jag flera. Durst M601 och Leitz Valoy II gillar jag bäst.

OBS: Det finns mer än en gänga på förstoringsoptiken.
Äldre Meopta/Opemus/Axomat har en egen gänga.
25 mm förekommer på lite äldre Durstapparater och Schneideroptik, .
Men 39 mm är numera standard.

Jag tycker att du skall börja med att speca vad du vill ha.

Hur stora negativ?
Timer, jag vill inte ha ngt annat än digitalt ur.
Hur stora kopior?
tråg avmaskningsram.
akriskopkvalité
Autofokus?
Hur stor får den vara?
mörkrumsklocka
skölj/arkivskölj
mörkrumsbelysning
vanlig belysning.
färghuvud / lösa filter
fiberpapper? = planpress?

tänk först helt enkelt det blir billigast i längden.

Meopta Opemus 6 i jämförelse med Durst 305, 605, 805, Laborator mm, (även begagnade)? valet är lätt: Durst. Man för beg. proffsmodeller för spottstyvrar idag.

Om man bara skall köra småbild måste jag puffa lite för Leitz Focomat V35, en underbar maskin med autofocus. Var noga med att få med orginaloptiken bara 40mm focotar (har jag för mej att den heter). Finns med både färghuvud och för variabel kontrast.

"Skåningen" skrev:
Finns det några förstoringsapparater med autofocus ?
Durst laborator 900.
Den har dessutom två objektiv (50 och 80mm )som man växlar genom att skjuta en släde från sida till sida. Snabbt och smidigt. Den tar upp till 6x7. Ruskigt smidig och skön att jobba med.

(edit) det är en sån som F. Skott hänvisar till i annonslänken.

-- MW

Jag tackar för alla tankar och förslag.

Durst Laborator 900 ser ju onekligen ut att vara en fin apparat, men kanske lite mer än jag behöver. Jag är ju tämligen ny på detta och inte så säker på att jag fastnar "riktigt" för det.
Gärna bra grejer, men "proffsgrejer" kanske inte riktigt är nödvändigt.
Jag har iaf fått lite mer att fundera/titta på/efter.

Spinna gärna vidare!

Annonsören säljer också en annan bra apparat. Sedan kan jag iofs förstå dig. Att gå med i en fotoklubb är nog det bästa sättet att prova på mörkrumsarbetet. De har i regel bra utrustning och medlemmar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Där skulle jag nog börja. Särskilt om du bor i lägenhet - att behöva släpa fram och rigga upp allt i ett badrum eller så kan ta död på en stor del av kreativiteten.

Men ska du köpa så känns det lite synd att köpa en "halvtaskig" förstoringsapparat när det numera finns många riktigt bra apparater att köpa till ett mycket bra pris. Durst 605 kanske också kan vara ett alternativ, lite billigare än laboratorn men också bra att arbeta med.

Oavsett vad du köper så se till att få med en bra förstoringslins. El-Nikkor, Focotar eller Componon skulle jag hålla mig till. Dessa går att få riktigt billigt numera.

/ F.

Jag kollat runt lite mer på vad som finns på begagnatmarknaden, men har lite dålig koll på vad som kan vara rimliga priser. Det är ju onekligen köparens marknad men...

Dessa tre modeller verkar vara ganska vanliga (Durst är helt dominerande, verkar det):

Durst M305
Durst M370
Durst M670

Vad kan vara rimligt att betala för resp modell med och utan färghuvud?

Fredrik:
Jag har redan testat detdär med klubb, som iofs inte har/hade tillgång till EGET labb. Det slutade med att labbet revs ut och ingen utrustning finns kvar. :)
Det finns självklart andra/fler klubbar, men samtidigt vore det skönt att ha grejer själv hemma åxå, så att man kan jobba/testa i lugn och ro, när man själv vill. (Det ena behöver ju inte utesluta det andra.) Jag har rätt hyfsat med plats i badrummet åxå så... :)

Nåväl, jag får fundera lite mer.

"Skåningen" skrev:
Finns det några förstoringsapparater med autofocus ?
Japp

Leitz focomat V35. MYCKET fin apparat men folk vill oftast ha för mycket betalt för beg.

Leitz ngnting IIc, MYCKET fin apparat.
DURST 805, 900
vissa modeller av hmm var det 1200 el. 138.

Laborator 900 tar upp till 6*9 i negativ.

Det finns tom (bla Durst) där bordet rör sig med motor & då ingår ofta en självsjusterande färganalysator.

AGFA har gjort ngn.

Sedan har jag för mig att de rälsförsedda har detta men jag kan ha fel i det.

Att Durst är så vanliga har att göra med en otroligt smart reklamkampanj för årtionden sedan.
Skolor fick köpa Durstapparater billigt. Sedan ville självklart eleverna använda det i yrkeslivet. En tidig variant på mjukvaruvärldens marknadsföringssätt.

Jag har testat både Meoptas Axomat och Durst M305. Negativhållaren är mycket bättre på Axomat.
Däremot är Durst M601 helt okej till småbild. Negativhållaren till 601:an är faktiskt bättre. Men det är ett pill att byta från småbildsinägg, (glaslösa), till glasade inlägg på 601:an. Dessutom måste man byta hela objektivplattan med optik när man skiftar format. Inget man håller på med i mörkret. Bättre då att ha 601:an till mellanformat och en annan apparat till småbild.
I praktiken har jag tre apparater uppställda i tvättstugan. En Durst M305 och en Leitz Valoy II kompletterar mellanformatsapparaten. Det blir trångt i labbet! Att 601:an är en "både ock apparat" är sant. Men man kopierar inte småbild och mellanformat i den apparaten samma kväll.

Jag känner inte till negativhållaren på 305 men på 605:an är den betydligt bättre än Meoptas. Vad gäller tvekan på att köpa en proffsapparat: Varför tveka om priset är bättre än en ny betydligt enklare apparat? Trivs du inte med att kopiera själv är chansen nog större att du får ut samma pris som du köpte den begagnade proffsapparaten för än chansen att få ut ens hälften för vad du gav för t.ex en ny Meopta?

Frågan gäller nog inte alls nytt Nils.
Det är nog mer en jämförelse.

Nytt finns det ingen anledning att köpa.

Erik Schalin skrev:
Frågan gäller nog inte alls nytt Nils.
Det är nog mer en jämförelse.

Nytt finns det ingen anledning att köpa.

Helt överens om att inte köpa nytt. Men Robert funderade ju i första inlägget på en ny Meopta (Photax nybörjarpaket) som kostar 4995:-. För 5000:- får man väldigt mycket bättre begagnade och kompletta utrustningar.

Jag har haft en Opemus 6. Tycker det var en trevlig apparat som hade fullständiga förställningsmöjligheter och tog upp till 6x6. Optikplattan hade vanlig 39 mm-gänga på min. Jag minns inte exakt vad jag tog för den när jag sålde den, men det var nog under tusenlappen. Och då ingick det mesta förutom timer.

Graal skrev:
Helt överens om att inte köpa nytt. Men Robert funderade ju i första inlägget på en ny Meopta (Photax nybörjarpaket) som kostar 4995:-. För 5000:- får man väldigt mycket bättre begagnade och kompletta utrustningar.

Jag kanske ska klargöra att jag inte avsåg att köpa nytt. Jag bara refererade till Photax och deras nybörjarpaket, för att få lite känn för vad det är för grejer man kan tänkas rikta in sig på och hur andra saker kanske förhåller sig till det paket photax plockat ihop (och vad andra anser om den apparaten), då jag tycker att photax, även om de såklart är ett vinstdrivande företag, verkar ganska kunniga.
Jag köpte däremot framkallningsdosa och kemi och sådant hos dem. :)

Hade valet stått mellan ny "amatör"-apparat och begagnad proffsapparat, för mer eller mindre samma peng vore inte valet svårt. Då skulle tveklöst gå på det senare. :)

Jag förstår dig. Här är en Durst 605 som, om den inte redan är såld, finns nära Göteborg. Apparaten är mycket trevlig att arbeta med. Vill man senare köpa till en ny kondensor funkar den också utmärkt att köra 6x6 i (även om jag misstänker att en kondensor går på lika mycket som en laborator 900 eller så). Optiken, El-Nikkor 4.0, är också ok. 0

Förstoringsapparat Durst 605 för svartvitt
Objektiv: Nikkor 50mm 4,0
Exponeringsur Hauk ATU
Avmaskningsram Hansa.
Lev. med 35mm mask
800:-

Just Durst 605 är den apparat som jag arbetat allra mest med. Personligen tycker jag också att den är både lättarbetad och av god kvalité.

http://www.blocket.se/vi/7628910.htm?ca=15_s

Bästa,
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto