Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F6:an Prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Fick just höra att prislappen för Nikons nya F6:a hamnar på under 18.000:-
Inte så farligt i min mening. Verkar ju vara en riktig gobit och jag hade nog gissat på ett pris ett antal tusenlappar högre.

Kanske det digitala intrånget som pressar priserna även på den digitala marknaden?

Alltså, jag måste säga att det är väldigt prisvärt. Om man nu har tänkt köra analogt för ett antal år framöver vill säga. Du får ju väldigt mycket kamera för dessa 18000:- tycker jag. Förmodligen kommer du inte sakna någonting på F6:an eftersom det är en kamera utan kompromisser.. :=)

Är helt beredd att hålla med dig Jonas. Utan att ha kännt på den ännu så verkar det vara ett "praktexemplar".

Behållt godbitarna från F5:an + en del förbättringar dessutom i en "smidigare" förpackning..
Typiskt oxå jag som nästan hade övervägt att satsa digitalt...

Jag är nästan lite misstänksam. Det försvinner några funktioner från F5an som utbytbara sökare och T-läget, men kommer det verkligen att vara samma kvalitetsnivå som tidigare?

Visst får man mycket hus för kronorna MEn om man hittar en sparsamt amatöranvänd F5 för ca8000 så hade jag gärna rest till Spetsbergen och löst ett projekt för resterande 10000,- eller varför inte köpt ett par hektar skog,,

Visst är det fördel med mindre format men frågan är hur många som absolut behöver ett mindre format till det priset,,

Mvh Niclas, som oftast uppskattar minst ett kg i husen,,

Ps, Visst är det säkerligen en lika hållbar kamera som F5,an MEN det ser iNTE så ut, tyvärr. Jag menar att mycket av kvaliteten i ett kamerahus ligger i just kännslan.

gbjerne skrev:
Typiskt oxå jag som nästan hade övervägt att satsa digitalt...

Hehe..ja analogt eller digitalt är ju dagens stora fråga. Själv håller jag fast vid "det gamla beprövade" av olika orsaker. Dels för att jag tycker dia fortfarande håller väldigt hög kvalitet och dels för att det för mig skulle kännas som jag gjorde ett "nedköp" om man skulle slå till på exempelvis en 20D. Mitt nuvarande hus upplever jag som i det närmaste perfekt vad gäller funktionalitet, ergonomi och möjligheter nämligen.

Visserligen finns ju 1Ds Mark II, men vad kostar inte dessa husen. Dessutom är det inte fullformat vilket gör att ens objektiv blir helt andra brännvidder än vad man vill att de ska vara. Så då blir det att byta ut dessa också. Surt sa räven.. ;=)

Jag tror nog att du Gustaf snart är en nöjd F6-ägare.. ;=)

har provat F6an.. den är GRYYM!!!

teflonslutaren i den har ett underbart ljud. Kameran är otroligt ergonimisk och jag tror det är en vinnare... hade köpt en om jag inte hade gått över till den mörka sidan för något år sedan

*Dräggel*

*Vill ha*

Jag vet ju vad jag kommer att köpa när jag får lön i vår! Vill ha, vill ha, vill ha! =)

Vad är det som lockar mest med F6?

Format, vikt, ny slutare, nya funktioner?

Jag tror inte att de som har en F5 byter upp sig, eller? Om inte, varför bör man då köpa en ny F6 för mer än det dubbla jämfört med en F5 i perfekt skick?

Mvh Niclas,nyfiken;)

Om priset stämmer bör det innebära att F100 kommer minska i pris, antar jag. Eller kanske läggas ner, för all del.

/Micha

Niclas: Förstår helt och fullt ditt resonemang och visst är 7-9tusen för en F5:a i bra skick än mer prisvärt.

Trivs med min f5:a och den känns som en del av mig men kunde ändå inte låta bli att gapa lite fåningt ja kanske tom dräggla ett par droppar när jag såg F6:an.

För min egen del kommer jag nog att fortsätta med 5:an ett tag till och så småning om köra digitalt.. (fast man kan ju aldrig veta..;))

I vilket fall som helst känns 18000 inte så blodigt för en toppmodern analog kamera.

Niclasfoto skrev:

Jag tror inte att de som har en F5 byter upp sig, eller? Om inte, varför bör man då köpa en ny F6 för mer än det dubbla jämfört med en F5 i perfekt skick?

Bärbar och stuvbar i vissa sammanhang. Sitter stabilare på ett stativ. Annars verkar F5an rejälare.

Niclasfoto skrev:
Vad är det som lockar mest med F6?

Format, vikt, ny slutare, nya funktioner?

Mvh Niclas,nyfiken;)

Håller med dig Niklas, äger en f5.a men ser ingen anledning att byta "upp" mig.
Tror nog f6:an är riktigt bra men dom extra fokuspunkterna mm känns inte intressant, iaf inte tillräckligt för att byta.
F5.an är en riktig slithäst och har det inbyggda batteripacket, vet ej vad ett pack kostar till f6:an men inte gratis iaf.
Tror inte f6:an är tåligare än 5:an, och handen på hjärtat, skulle min 5:a bli stulen eller dylikt skulle jag köpa mig en beggad 5:a och inte en 6:a

Definitivt ett alternativ för mig. F5 är alldeles för stor och tung för mina händer. Min F80 börjar bli lite sliten och behöver en efterträdare om något år. Valet står mellan F100 och F6.

Visserligen finns ju 1Ds Mark II, men vad kostar inte dessa husen. Dessutom är det inte fullformat vilket gör att ens objektiv blir helt andra brännvidder än vad man vill att de ska vara. Så då blir det att byta ut dessa också. Surt sa räven.. ;=)
1Ds är fullformat, 36x24mm. 1D är inte fullformat.

Dessutom bör man kunna hitta en 1Ds för ett relativt lågt pris så fort 1Ds Mark II kommit ut...klart under 40 000:-

F6 digital framtid?

Finns det en lite chans att F6:an får ett digitalt bakstycke om ett par år när D2X:en börjar bli omodern?
Det borde inte vara en omöjlighet tycker jag. Jag hoppas Nikon har något sådant i kikaren. Det är vad jag saknar en digitalkamera med en RIKTIG sökare...

// Alex

Damocles skrev:
1Ds är fullformat, 36x24mm. 1D är inte fullformat.

Tack Peter för att du är håller rätt på mina ord! :=)

Givetvis menade jag att 1D MkII är dyr (enligt mig, men kanske inte enligt andra) och dessutom inte i fullformat. Visst, en sådan hade inte varit helt fel..om den hade varit i fullformat och hälften så dyr (20-25000:). Fast den nya 1Ds MkII:an verkar ju också väldigt trevlig.. ;=)

ANNONS
Götaplatsens Foto