Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast vidvinkel till FX - D700

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Letar efter ett fast vidvinkel objektiv til nikon d700. Självklart vill jag helst ha nikon 14-24 2,8 men ekonomin tillåter inte det riktigt än! Därför behöver jag ett vidvinkel till ett mer överkomligt pris,. det främsta syftet är interöra översikts bilder, därför kan det även funka med ett manuellt objektiv då jag jobbar med stativ och stillastående motiv, samt liten bländare. Hur vet jag att det passar med min kamera tex? Några tips?

Vilken brännvidd önskas? Vidvinkel kan ju vara allt från 14 till 35 mm.
Själv har jag ett manuellt Tokina 17/3,5 som jag köpte för en tusenlapp. Det är riktigt skarpt nedbländat, men uselt i kanterna vid större bländaröppningar. En jobbig nackdel är att fokusringen går åt "fel håll" jämfört med Nikonobjektiv.
Oftast tycker jag att 17 mm är för vidvinkligt, så en zoom hade kanske varit bättre. Det finns skitbilliga Tokina 19-35/3,5-4,5 på begagnatmarknaden (lite mer än en tusenlapp), men jag har ingen aning om hur de funkar på FX. Bra på DX vet jag, dock värdelöst i motljus.

Till en D700 borde väl Nikons fasta 20/2.8D fungera fram till den tidpunkt du har råd med 14-24:an. 20 mm bruka finnas på begagnatmarknade till överkomligt pris.

Själv har jag Sigmas 12-24/4 som jag är väldigt nöjd med på på D100 och F100 med diafilm. Kostar iofs oxå en slant idag, dock inte lika mkt som Nikon-zoomen

Sigma har oxå en 15-30 zoom som ibland dyker upp beg till överkomligt pris. Tamron har en 11-18 zoom som går att få begagnad för någon/några 1000-lappar fast den kanske bara funkar på DX-format, osäker.

Senast ändrad:
AF-D 20mm f/2.8

Jag köpte ett AF-D 20mm f/2.8 begagnat för ca 2500:- Det är nätt och behandigt och jag kan rekommendera det. Det vignetterar rejält vidöppet, vilket kan ge fina effekter i vissa situationer. Jag använder trots allt ändå nästan alltid mitt 17-35mm f/2.8 som jag trivs bättre med. Det är skarpare och vignetterar mindre.

Eftersom du ska fota på stativ och interiörer, kan väl även långsammare zoomobjektiv vara ett alternativ gissar jag.

De flesta av alternativen till 14-24 verkar ha ok skärpa i centrum, men dålig skärpa i hörnen tyvärr.

Och varför i hela friden ska hon köpa en DX lins till en FX kamera?
15mm på FX lär dessutom bli riktigt skum vinkel.
Ken Rockwell är en hashtomte.

//Fredrik

Jag håller med om KR, även om jag måste erkänna att han har en del guldkorn i höstacken.

Tokinan är väl billigare i förhållande till många andra objektiv.

Jag håller med om KR, även om jag måste erkänna att han har en del guldkorn i höstacken.

Tokinan är väl billigare i förhållande till många andra objektiv.

Ja så billig är den ju inte för det ytterst begränsade området. Då är det ju lika bra att köpa en fast glugg för ungefär samma pengar.
Dessutom tycker jag det är lite skandal att slösa bort fullformatet med DX glugg.

När sover Jonas Löfling?

Jag håller mig till Nikon 18-35 som vidvinkel till D700.

Den dyker ju upp till överkomliga priser och är riktigt bra för den slanten. Så den rekommenderar jag helt klart.

Sen vet jag inte vad du har för övriga objektiv, men filterstorlek till den är ju 77mm. Det kändes bra för mig som har andra gluggar med samma storlek så.
Kan vara nåt att tänka på om du använder filter.

Ja så billig är den ju inte för det ytterst begränsade området. Då är det ju lika bra att köpa en fast glugg för ungefär samma pengar.
Det finns ingen fast vidvinkel på 15-16 mm för samma pengar.

Dessutom tycker jag det är lite skandal att slösa bort fullformatet med DX glugg.
Det gör man inte. Bildcirkeln täcker hela sensorn från 15 mm, vilket nu är tredje gången det sägs.
Det finns de som använder Tokina 12-24/4 på FX också, och det funkar från ungefär 18 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto