Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färg i Nikon elr i PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

cam_oai

Avslutat medlemskap
i Nikons 2.0" skärm så ser jag att mina bilder fick bra färger, men inte när jag lägger den över till PC. Vilken ska man lita på?

Färger ser lite ut som att man behöver fixa Auto Color i Adobe :( och det är inte vad jag ser den i nikons skärm. Kör nu i nikons raw format NEF och visst kan man fixa färger i adobe men om det är är 1000 bilder så är det inte kul.

köpte Nikon för att just slippa problem med fel färgåtergivningen....men hm...

hm..fick samma svar från ett annat forum men en del säger det är inte skärmen, och jag tror inte det heller för jag har suttit jobba med bilder så jag vet den visar ok:) Men här är nåt som kanske stämmer:

----------------------
RAW-bilderna är inte vitbalansjusterade.

När de visas på 2.0" skärmen så har kameran valt en vitbalans, men kollar du på dem på datorn så kan du själv välja vitbalans.

Och ja, du måste välja vitbalans för alla dina 1000 bilder. Du måste förmodligen dessutom fixa skärpan (Unsharp mask i photoshop) osv. osv.

Om du inte vill mixtra med *varje* enskild bild så blir raw-bilderna betydligt sämre än jpg. Om du däremot pillar lite med dem så blir raw-bilderna betydligt bättre än jpg.
----------------------

ANNONS
Götaplatsens Foto