Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på min D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
Tjena.

Jag har fått problem med min D30.

det blir ett konstigt streck i sidan på bildena. men inte hela tiden. bara i vissa situationer.
det dök upp efter att jag hade kameran framme när det började regna. men det var inte många vattendroppar som hann träffa kameran innan jag la ner den i min väska.

här är två exempel på hur bilderna kan bli:

http://medlem.spray.se/thenils/ful.jpg

http://medlem.spray.se/thenils/ful2.jpg

någon som känner igen det här? kameran är begagnad och jag har ingen garanti kvar. jag hoppas jag slipper dyra reparationer.

Bara en gissning..
Du har inte ett ljusläckage?

Händer detta oavsett optik eller bara med en viss glugg?

Hur ser sensor och slutare ut?

jag vet inte om jag har ett ljusläckage.
jag är inte så superhaj på tekniken bakom.

men det hjälper inte att byta objektiv iallafall.
censorn ser väl ut som vanligt.
det syns bäst om jag tar ett kort mot ljusa ytor.
det blir liksom ett vitt sken i kanten då också. mot mörka syns bara ett svagt streck i kanten.

Prova att packa in kameran i något ljustätt material så att bara frontlinsen tittar ut.

Ta några bilder och kolla om samma fel uppstår. Om det gör det så är det inte ett läckage det beror på.

okej det ska jag testa. men om det nu skulle vara ett ljusläckage, hur fixar man det?
är det dyrt att lämna in för reparation?

Pröva att ta några kort med linsskyddet på också, då borde eventuellt ljusläckage (eller skumma elektriska fel) synas.

/Anders

tar jag kort med skyddet på blir det bara svart. tar jag kort mot ljusa ytor syns det mest.
mot lite mörkare blir det bara ett streck.
jag testade att ta ett kort med en tjock tröja lindad runt kameran med bara frontlinsen framme men samma sak hände.

jag blir galen på detta.

Hej

Hur många bilder har kameran tagit? Vid ca 30 000++ så kan den vara slut.

Detta syns tydligen bra om du porvar en blixtbild då blixten då blir ur synk.

Roine

kameran är begagnad och jag vet faktiskt inte hur många bilder som är tagna.

men det verkar inte vara något fel på blixtbilderna iallafall. om man bortser från det fula strecket och det ljusare området.

Nicklas..

Som någon annan skrev.
Ta en exponering med objektivlocket på.

Testa att exponera c a 5-10 sekunder.

Du borde verkligen märka om du har ljussläpp in i kameran då.

Gör om samma sak, men sätt tummen för sökarokularet.

Titta också på hur sensorn ser ut.
Ta av objektivet.
Ställ exponeringstiden till läge B.
Håll in avtryckaren och titta in på sensorn.

Verkar du ha skräp där?

Ta några exponeringar utan objektiv på och försök titta hur slutaren rör sig.

Titta in i huset och se om du verkar ha något löst skräp...

när jag exponerar med lock blir bilden bara helt svart. alltså kan det inte vara något ljusläckage?

jag kan inte se något fel med sensorn.
slutaren beter sig inte heller konstigt.

gah, vad tusan gör man?

Johan Okker skrev:
Och du har testat att byta optik?

Kan du replikera felet?

Han skrev ovan att han använt olika objektiv och att felet kvarstår.

Det jag funderar på är om det störda området är i över eller underkant av bilden (båda exempelbilderna är tagna på höjden). Det ser ju nästan ut som någon sorts skum reflex. I vilken riktning rör sig slutaren i en D30? Om den kärvar så borde det väl tex kunna bli överexponerat i ena kanten? (Fast det borde väl drabba en kortsida i så fall?)

det är i överkant som felet uppstår.
och om det är slutarens fel har jag ingen aning om. felet bara dök upp. jag gick runt i Åre och helt plötsligt så blev det så. jag hade inte bytt objektiv eller nånting innan.

jag får väl lämna in skiten. *suck*

Hmm, överkant av bilden betyder (tror jag) att felet - överexponeringen - sker i underkanten av sensorn.
Kolla extra nog så att det inte är något skräp på sensorn där. Men jag tror (men jag är avgjort ingen expert) att det är slutaren som krånglar, och det kan då vara så att spegeln när den faller ner igen hindrar den övre delen av sensorn från att bli överexponerad. (Tja, det är en teori iaf.)

Om någon mer kameratekniskt kunnig person läser tråden så kan han/hon nog ge en mer trolig förklaring.

konstigt om det skulle kommit in skräp på sensorn när jag inte ens hade bytt objektiv.
hmmm.

tack för att du försöker hjälpa mig iallafall. ska kolla upp det där med slutaren.
får höra lite med fotograferna på tidningen jag plåtar lite för också.

det blir lite "analogt" framöver iallafall. :)

Ajaj, då verkar det vara slutaren som är slut, enligt http://mywebpages.comcast.net/kpawelko/canon_d30.htm#errorcodes.

ERR 80: SHUTTER

This error occurs in the following conditions.

1) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter has not been fully charged (ready to shoot).

2) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter operation sequence has not been completed correctly.

3) When the built-in flash cannot be recharged after the E-TTL preflash but before the main exposure.

Så det blir nog att lämna in på service för slutarbyte.

ANNONS
Götaplatsens Foto