Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokusering tamron 17-50 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitchy

Aktiv medlem
Hejsan.

Köpte nyligen ett tamron 17-50 som fokuserar ca 3 mm bakom. Oturligtvis råkade jag ta tum sidan på måttstocken men på ett ungefär 3 mm.
Jag gjorde ett bok/linjal test.

715441720_4df8ddadd2_o.jpg

Jag tycker det ser helt okej ut. Visst är det skärpa på "objektet i båda bilderna. Sedan så håller skärpan i sig längre bakom objektet än framför objektet, men det är ju som det ska vara.

Tack, på en annan sida har jag fått hjhälp med samma bilder där det tydligen var alldeles för mycket med den felfokuseringen. Den första bilden är uppskärpt 1 gång i PS.

Nu har jag skrivit fel här. Fokusering var tydligen ok men om man kollar på denna
716367296_847adceeb2_b.jpg

Så ser man att fokus ligger OK fram till 5-6 rutor till vänster om krysset och sedan nästan längst till vänster ser det ut som att skärpan ligger 1 ruta bakom krysset. Samma sak på höger sida.

Att skärpeplanet är böjt (speciellt i vidvinkelläget) är väl inte nödvändigtvis ett fel.

När jag gjorde detta test var jag i 50mm läget.

Om jag fokuserar på en plan yta med 2,8 i bländare ska vell inte skärpan gå i en kurva?

Jag har testat med 2 andra objektiv (canons 18-55mm kitglugg sam Tamrons 90mm macro) som inte beter sig så.

Mitchy skrev:
Om jag fokuserar på en plan yta med 2,8 i bländare ska vell inte skärpan gå i en kurva?

Jodå, de allra flesta objektiv uppvisar ett till viss del krökt skärpefält. Billigare zoomar oftare i högre grad än fasta objektiv och dyrare "proffs-zoomar". Detta optiska fenomen kostar att korrigera och devisen "du får vad du betalar för" gäller i hög grad i optik-världen ;-) Exempel på gluggar där detta ofta är väldigt bra korrigerat är dedikerade makro-objektiv. Exempel på motsatsen är ofta billigare zoom-objektiv i kortare brännvidder.

mvh / Matti

Ok härligt att höra att det inte är nått fel!
Kostar det även att korrigera när jag har garanti kvar?

Mitchy skrev:
Ok härligt att höra att det inte är nått fel!
Kostar det även att korrigera när jag har garanti kvar?

Med "korrigerad" menar jag att objektivkonstruktionen är gjord så från början (=dyrare). Med objektivet du nämner är det normalt med ett lindrigt krökt skärpefält och inget som går att "rätta till" i efterhand.

mvh / Matti

Mitchy skrev:
Ok tack!

Kanske är bra som det är, bara jag som letar fel för att jag är orolig.

Både detta Tamron och motsvarande Sigma (18-50/2,8) har ju visat sig riktigt skarpa (har haft Sigmat själv för ett par år sedan). Om nu skärpan är lite sämre ute i kanterna pga krökt skärpeplan så gör det inte mycket för praktiskt foto. Det är ju inte så ofta man fotograferar platta motiv i dagliga livet om man nu inte sysslar med repro edyl ;-)
Vissa "individer" av dem har visat sig ha lite problem med felfokus (gäller för övrigt många tredjepartsobjektiv). Har man detta fel kan det däremot åtgärdas av tillverkaren. Objektivet blir då kalibrerat på just det aktuella huset. Vissa av tillverkarna har dock varit överhopade med dylika jobb så väntetiden kan vara lång.

mvh / Matti

Okej! Så om jag skickar in objektivet för kalibrering(kan jag utnyttja garantin för det?) så skickar jag med kameran? Om garantin täcker det betalar jag för huset då?

Ok tack!

Med tiden och när jag börjar jobba, kanske ett sommarjobb får jag vell köpa mig mitt drömmobjektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto