Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film info...

Produkter
(logga in för att koppla)

bigmac

Aktiv medlem
Är nybörjare när det gäller detta men hoppas att det finns nån gammal räv inom foto som kan hjälpa mig...:)

Det gäller film, kollade i en katalog och det fanns flera sidor med filmer (scandinavian photo katalogen)
Var kan man lära sig allt om ASA, osv när det gäller film?
Hur påverkar kornighet filmen?
När vill man ha mycket och när lite?
Har sett film från 100-1000???men vad har man för nytta av det?
Är sugen på att testa svart vitt, nån som har nåt film att rek. och i såfall varför just den filmen?

Ha en bra dag!!!
BigMAC, en som vill kunna men inte kan än...

Titta under "Lära" menyn här på fotosidan, där hittar du massor med info som är bra för nybörjaren.

T.ex. denna artikel om filmlära.

absolut

Det var det första jag gjorde, men sen läste jag kommentarerna och vart inte klokare ändå...

Så därför skrev jag en tråd om just film info...
Och så det inte så mycket om kornighet....

/BigMAC

OK, kort sammanfattning.

- ASA/ISO = ljuskänslighet.
- Ju högre ASA desto ljuskänsligare film.
- Ju högre ASA desto större korn

Undantagen:
Beroende på vilken teknik som använts när man gjort filmen kan kornen upplevas olika.
En film med stora korn kan upplevas finkorning p.g.a. andra egenskaper (kontrast, m.m.).
Utvecklingen går fortfarande frammåt på detta område, en modern film kan ha mindre korn än en äldre med samma ASA.

Kuriosa:
Man kan pressa filmer till ett annat ASA äv de är märkta med (t.ex. fota efter 400ASA med en 100ASA film), olika filmer reagerar på olika sätt efter denna behandling, vissa blir t.ex. väldigt korninga.
Man kan framkalla filmen i en speciell framkallare som ger större eller mindre korn, detta gäller främst svart/vitt.
Alla filmer är inte bäst att exponera efter det värde de är märkta med.

Jag hoppas att du blir lite klokare, eller nyfiknare... jag har inga jättekunskaper kring området utan brukar oftast bara fota rakt av efter angivet ASA och framkalla efter instruktionerna i för filmen avsedd framkallare (använder Kodaks T-Max serie för s/v) så du kan säkert få massor med mer tips och trix av andra.

Desto lägre ASA (=ISO) desto längre slutartid (eller större bländare) behövs. ISO 100 fungerar bra utomhus dagtid, inomhus vill man nog ha ISO 400, 800 eller ännu högre. ISO 25-50 vill man helst bara använda på stativ.

Generellt sett blir bilderna kornigare desto högra ISO-nummer filmen har. Mycket korn vill man sällan ha, oftast bara då man försöker efterlikna gammaldags svart-vita foton.

Sen varierar olika filmer mycket i fråga om färgmättnad, färgskala, kontrast etc. Det är bara att prova sig fram tills man hittar en film man tycker om.

Fuji gjorde en film med variabel ISO, 100-1000. Den görs inte längre.

Svart-vit film är dyr att framkalla om man inte gör det själv. Det finns dock svart-vit film man kan framkalla i vanligt snabblabb som framkallar vanlig negativfilm (C-41 process). Kodak gör tre mycket liknande filmer, T400CN, Portra 400BW och B+W. De är bra, men man får ofta lite färgstick i kopiorna från billiga labb. Du kan dock alltid kopiera om viktiga bilder på bättre labb i efterhand.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto