Annons

Film som gått sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Hej, hade fotat upp en rulle i en Chinon som jag köpt på Tradera och när jag skulle till att snurra tillbaka filmen ( först gick det lite trögt som det ska, och sedan släppte det och man liksom bara vevade och vevade hur mjukt som helst) så upptäckte jag sedan att rullen hade kapats av och gått sönder inne i kameran. Hur tusan kan sånt hända? En filmrulle är ju rätt så slitstark, det är ju inte så att man kan ta en i händerna och dra sönder den hur lätt som helst.
Har aldrig framkallat film med den här kameran förut, och filmen var av märket Lomography, om det nu har någon betydelse. Så vet inte om det är kameran, rullen, eller min teknik som det var fel på? Kan jag ha gjort något fel så att rullen hamnat snett i kameran eller är det något annat?

Det var alltså rätt grymma semesterminnen som förstördes så den här gången fotar jag bara meninglösa axelryckningsbilder ifall samma sak skulle hända igen. Döh.

Kan inte tänka mig annat än att filmen varit skadad från början, och att den sedan gått av när det blivit motstånd vid tillbakavevandet. Kan ju även ha blivit skador i perforeringen (när filmen sitter i kameran) och då kan det slitsa upp även kanten och sen går den av. Vet inte hur kameran du har fungerar, men det är nog inte ovanligt att en del gamla kameror falerar just i filmframmatningsmekannismen, med skador som följd.

Det beror troligtvis på kameran. Vi hae en i klubben som har en gammal Nikon F.
På två möjliga fotomaraton har han dragit av båda 13-bildersrullarna. 2 år i rad alltså.
Varför o vad som gör det vet jag inte.

Den normala orsaken...

.
Den normala orsaken till detta är att man själv har gjort någon maja, som att man har varit allmänt för våldsam eller glömt / inte känt till att man först måste trycka in returspolningsspärren innan man börjar veva tillbaka filmen. Då lossnar filmens slutända inne i filmkassetten. I enstaka fall kan själva filmen också gå av (inte så vanligt - har bara hört rykten om detta).

I ovanliga fall så skulle returspolningsfrigöringsspärren kunna vara så sliten att den plötsligt hoppade tillbaka i spärrat läge, och håller man då på och vevar ganska snabbt (vilket man i och för sig bör undvika) så kan man antagligen råka dra av filmen. Men det vanliga är då att filmens frammatningshål först trasas sönder (kan vara något sådant som hänt med den Nikon F som nämns ovan).

Det KAN gå att rädda de tidigare tagna bilderna, som ligger i de inre lagren runt frammatningsaxeln. Det finns förstås bättre förutsättningar för detta ifall du snabbt stängde kameralocket igen, och inte öppnade det utomhus i gassande solljus (ska man ändå aldrig göra - filmkassetterna är inte alldeles 100-procentigt ljustäta).

När något sådant här händer får man gå in i ett helt mörkt rum för att spola tillbaka den del av filmen som ligger runt frammatningsaxeln i en annan kasett. Är det svartvit film och man framkallar själv så är det ju inga problem med att filmen är kortare. Skickar man in filmen / de båda filmdelarna för framkallning, så måste man vara noggrann med att ange detta.

Tack så mkt för era svar :)
Har inte känt till det här med att man ska trycka in någon särskild returspolningsspärr. Vart sitter den och hur gör man det? Kan i skrivande stund i riktigt minnas hur jag försökte spola tillbaka filmen men det var på ratten där iso-talen sitter och i mitten är det någon järngrej. Den verkar då inte gå att trycka ner. Bredvid är det någon liten knapp som jag inte tagit reda på vad det är men bara tagit för givet att det är för dubbelexponering.

Har inte känt till det här med att man ska trycka in någon särskild returspolningsspärr. Vart sitter den och hur gör man det? Kan i skrivande stund i riktigt minnas hur jag försökte spola tillbaka filmen men det var på ratten där iso-talen sitter och i mitten är det någon järngrej. Den verkar då inte gå att trycka ner. Bredvid är det någon liten knapp som jag inte tagit reda på vad det är men bara tagit för givet att det är för dubbelexponering.

Den sitter på undersidan.

Vilken modell har du (kanske det är likadant på alla chinon???) Kolla länken här:

http://www.butkus.org/chinon/chinon.htm

Har inte känt till det här med att man ska trycka in någon särskild returspolningsspärr. ---
I så fall har du med en till visshet gränsande sannolikhet orsaken till problemet här.

--- Var sitter den och hur gör man det? ---
Frigöringsknappen för filmframmatninget sitter i stort sett alltid på undersidan, som Niklas skrivit ovan. Vanligen räcker det med att trycka in den, så stannar den inne medan man spolar tillbaka filmen. Efter en liten stund hör och känner man hur filmen släpper från filmframmatningsaxeln, och då går det plötsligt väldigt lätt att veva runt. Knappen brukar stanna inne tills man gör ett slag med filmframmatningsarmen (det behöver förstås inte sitta någon film fäst runt frammatningsaxeln då).

Det ska alltså INTE gå särskilt trögt alldeles i början (det var förmodligen då som du du först spände upp filmen mellan frammatningsaxeln och kassetten, och när det plötsligt gick lätt så berodde det på att slutet på filmen lossnade inne i kassetten, och den exponerade filmen blev följaktligen kvar runt framdragningsaxeln. De sista rutorna på filmen är säkert helt svarta, liksom åtminstone det översta och kanske det nästkommande lagret av den del av filmen som ligger runt framdragningsaxeln.

Åh okej, ja då var det ju antagligen det som var problemet. Eh, måste bli bättre på att läsa bruksanvisningar innan jag sätter igång att fota :S Ser ju nu att jag har en liten silverknapp på undersidan ( och på alla mina analoga kameror) Har dock kunnat få ut film på en annan kamera utan kännedom om den där frigörningsknappen/returspolningsspärren men det kanske bara var ren tur.
Tack iallafall, känns ju som rätt viktig kamerainfo jag totalt har missat.

Väl bekomme!

Det är alltid en bra idé att omväxlande läsa bruksanvisningen och att använda kameran. Skulle du trots detta stöta på problem, så är du välkommen hit för att ställa frågor. Vanligen brukar det alltid finnas någon "guru" här som ser dessa och kan hjälpa till. :)

ett tips för övrigt som jag inte såg tas upp är att om filmen går sönder i kameran så kan du i regel lämna in hela kameran dit du framkallar din film så plockar de ut filmen åt dig och framkallar så gott de kan :)

ANNONS
Götaplatsens Foto