Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmbyte och framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

ignatz

Aktiv medlem
Hej,

Är helt grön på detta med foto, men har läst endel här på forumet och fått det uppfattningen att man gärna byter film efter tillfälle om man är någorlunda seriös. Mina frågor blir då:

1. Om man laddat i en 24-bilders rulle som kostat mycket då det är en av bra kvalité hur kan man då försvara det ekonomiskt att kanske knäppa 4 bilder som just den rullen passar för och sedan byta till en annan rulle som passar till ett annat tillfälle (landskap/mörker/detaljer/olika skärpedjup mm)? Har ni några tricks för en som bara har en kamera och inte gärna vill slänga 80% av en rulle bara för att jag fotar på helt skilda ställen (t ex semesterfotar både inne, ute, i mörker och i ljus). Kan man "återinsätta" en uttagen rulle genom att t ex inte utsätta den för ljus?

2. Vilken fotoaffär i Stockholm är _bäst_ på att framkalla _normal_ film (om det nu finns någon sådan).

3. Framkallar alla seriösa fotografer sin färgfilm själv?

Hallå!

1, många spolar tillbaks rullarna för att använda dem igen, vissa kameror har funktioner för att lämna den lilla filmremsan utanför kameran när man spolar tillbaks, många har det inte... då kan man köpa en liten filmfliksutdragare, sätta i rullen i kameran igen, och fyra av antal bilder du hade tagit innan men med objektivlocket på..

2, ingen aning..

3, Nej, av vad jag vet så är det väldigt få som gör detta, det kostar för mycket och är för tidskrävande, särskillt dia som inte kostar så mkt att framkalla ändå

Så dyr är väl inte film? Skulle inte vilja spara en film, då finns ju risken att den försvinner eller att man glömmer bort att man exponerat några rutor på den (eler hur många). Sen skall man hitta rätt och allt det där. Semesterfilm, jag känner att det bara är att knäppa på som sjutton, sen slänger jag det jag inte vill ha kvar.

Jag har funktion för filmbyte mitt i rullen i min kamera, ibland är det guld värt.. liksom, har man en viss bild man vill ta i sv/v.. så vill man inte bara skjuta bort 20 bilder bara för att få slut på rullen..

Dock så får man ha penna och papper med sig och notera antal bilder kvar.. en bra sak är också att veva fram filmen en eller två bilder extra, för att vara på den säkra sidan.

Mao. du kan spola tillbaka filmen och har din kamera funktionen att lämna fliken ute så använd den. Ha med dig en TUSCHPENNA med fin spets för permanent märkning och skriv på fliken hur många bilder som är tagna och ev i vilken miljö. För att komma fram till ex ruta 5 igen så exponera Manuellt med kameralocket på och kör 2-3 extra bilder. Är du sen rädd om dina filmer så framkalla hos proffslabb där du i regel får mer för pengarna. Filmkostnad är en konsekvens av analogt foto och det lönar sig inte att snåla i långa loppet och varje gång du tar ur filmen så ökar risken för misstag. Eller byt kamera till en med automatisk funktion att byta film mitt i rullen ex Minolta Dynax 7.

I realiteten är filmbyten ett ''ickeproblem'' för mig.

Det är klart att det finns tillfällen när filmvalet är viktigt men då tar man ofta mer än fyra bilder. Av flera skäl vill man dessutom framkalla viktiga bilder så snart som möjligt efter exponeringen. Det offrar man gärna en halv rulle på.

Oftast tar jag ''oviktiga'' bilder. Då använder jag min standardfilm som jag byter ut vartannat år eller så.

Byta film mitt i rullen

Byta film mitt i en rulle har jag vad jag minns aldrig gjort. Kanske då jag började fotografera. Har i stället ett extra kamera hus med mig. Förr hade jag 4 kamerahus och då fanns aldrig det här problemet. Finns det några rutor kvar på filmen då jag kommit hem så tar jag alltid de sista bilderna på barnen. På det viset finns det bilder på dem från nästan varje dag under flera år. Finns det behov under ett uppdrag eller under andra tillfällen så laddar jag ett andra hus bara. Med mellanformatarn så är det bara att byta magasin.

2. Nej

3. Har testat framkalla dia men det är så billigt och man får tillbaka filmen några timmar senare så det är inte värt det. har inte råd heller om det skulle misslyckas. Svartvitt däremot framkallar och kopierar jag själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto