Annons

Filter och vinjettering med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Grahn_

Medlem
Jag ska köpa UV-filter till ett Canon EF-S 10-22 och funderar på om det inte finns risk att filtret orsakar vinjettering iom den stora bildvinkeln?

Jag har tittat på cyberphoto och sett att det finns ett B+W UV "slim" filter.

Är det någon som vet om detta går att använda med 10-22 utan att vinjettering uppstår? Eller går det kanske bra med vanliga, "tjocka", filter också?

Har samma fundering; vilket polfilter ska man ha för att undvika vinjettering i 10 mm-läget?

Anders, har du testat något som funkar?

Tacksam för svar för att undvika felköp!

/Tomas

Jag vet inte vilken gänga ditt objektiv har, men det kanske kan vara idé att köpa ett större filter och en step-up-ring? Med lite tur passar polfiltret till något annat objektiv också då...

Himlen kan bli lite konstig med polfilter och extrem vidvinkel, förresten. Du får ju helt olika vinkel till solljuset: kanske rakt in i bildens vänstra sida medan högra sidan ser ljuset i ca 90 graders vinkel. Därigenom blir väl polarisationen på infallande ljus väldigt olika? Rätta mig om jag har fel.

PS Mitt Hoya polfilter vinjetterar redan på Nikons 18-70 kitobjektiv.

Ok tack för tipset, men har Cokin filter som "bygger" mindre för att undvika vinjettering?

Skillnad på kvalitét Cokin vs B+W vs Hoya m fl?

BengtJohnsson skrev:
Jag vet inte vilken gänga ditt objektiv har, men det kanske kan vara idé att köpa ett större filter och en step-up-ring? Med lite tur passar polfiltret till något annat objektiv också då...

Himlen kan bli lite konstig med polfilter och extrem vidvinkel, förresten. Du får ju helt olika vinkel till solljuset: kanske rakt in i bildens vänstra sida medan högra sidan ser ljuset i ca 90 graders vinkel. Därigenom blir väl polarisationen på infallande ljus väldigt olika? Rätta mig om jag har fel.

PS Mitt Hoya polfilter vinjetterar redan på Nikons 18-70 kitobjektiv.

Har även behov för filter med 82 mm gänga (EF-S 10-22 77 mm:s gänga). Skulle konstruktionen med step-up-ring funka med motljusskyddet eller blir det för stort för 10-22:an med ett filter som är 5 mm "större"? Jag skulle tro det, men har ju inte sett motljusskyddet än och inte hållit på med step-up-ringar...

Arlemo skrev:
Ok tack för tipset, men har Cokin filter som "bygger" mindre för att undvika vinjettering?

Skillnad på kvalitét Cokin vs B+W vs Hoya m fl?
Njae alltså Cokin nämns normat med de graderade gråfilterna och de har polfilter som också passar i dessa hållare.

ANNONS
Götaplatsens Foto