Annons

Filter som lager i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
När kommer man att kunna applicera filter som egna justeringslager i Photoshop? Eller kan man det redan? Är det bara jag som vill kunna det?

Estethia skrev:
varför vill du ha dom som just justeringslager?
går det inte bra att lägga filtrena på enskilda lagerkopior?

För att kunna justera filtereffekten i efterhand. För att minska bildens storlek (i MB på disken alltså). Ja, samma anledningar som man har för att vilja köra nivåer och kurvor som justeringslager istället för kopielager.

i sådana fall brukar jag markera översta lagret, trycka ctrl+A för att markera hela bilden, ctrl+shift+C för att kopiera alla lager och ctrl+V för att klistra in lagerkopian som då hamnar överst.
sen därifrån kör jag blandningslägen, opacitet, lagermasker osv osv, så som man kan göra på en lagerkopia.
men det har ju förstås nackdelen att man får svårare att ändra de lager som gjorts innan, men dom finns där ifall dom behövs.

filter har ju oftast det problemet att de behöver ett underlag för att kunna skapa effekten. men det dyker väl säkert upp om några år.
fråga mig bara inte hur dom kommer gå till väga för att skapa en sån funktion.

vissa filter går ju redan idag att fixa med i efterhand med opacitet och blandningslägen, som sagt.

jag antar att du vet om att du kan spara en lagerbild som lzw-komprimerad tif?

Jag antar att du som "expert" vet hur du ska använda filter på ett annat sätt än jag som amatör. Anledningen till att jag skulle uppskatta filterlager är att kunna gå tillbaka och justera dem för att se hur effekten förändras på ett enkelt sätt.

Att rent tekniskt lösa det i PS borde väl inte vara svårare än andra justeringslager? De måste ju också ha ett underlag att utgå från. Men, eftersom ingen här på FS är delaktig i PS utveckling (antar jag) så är det väl bara att vänta och se... Det kan ju vara så att tekniken mycket väl finns, men Adobe vill vänta för att kunna lägga in en ny funktion i nästa version :)

Estethia skrev:
filter har ju oftast det problemet att de behöver ett underlag för att kunna skapa effekten.
Aha - men om man har bilden i 100% skulle det i alla fall fungera. Då finns ju datat eftersom det visas på skärmen. Kanske lite trist med en funktion som bara fungerar i ett zoomläge.

erro_67 skrev:
Att rent tekniskt lösa det i PS borde väl inte vara svårare än andra justeringslager? De måste ju också ha ett underlag att utgå från.
jag gissar en del här, men ett justeringslager funkar inte som själva filtrena utan lägger en egen transparent effekt ovanpå en bild. den kan inte ändra pixlarna annat än till viss färg och styrka osv.
de kan inte flytta på det underliggande lagrets pixlar tex.

kaw skrev:
Aha - men om man har bilden i 100% skulle det i alla fall fungera. Då finns ju datat eftersom det visas på skärmen. Kanske lite trist med en funktion som bara fungerar i ett zoomläge.
öh va? jag är lite guldfisk just nu så du får utveckla.

Allt som vi gör i PS är väl i grund och botten någon form av beräkning. Om resultatet av den sedan appliceras direkt på grundbilden eller i ett separat lager kan väl inte spela någon roll. Med "Nivåer" kan vi förändra direkt i bilden, eller via ett justeringslager, men det är väl rimligen samma beräkning som utförs. Varför då inte med ett filter.

Hur som helst, min ursprungsfråga var huruvida man kan använda filter som separata justeringslager och det verkar alltså inte gå. Trodde tyvärr inte det heller.

nej. det gör det inte.
det måste uppfinnas ett sätt att i själva filterhanteringen kunna se hur nedanliggande lager påverkas av ett filterlager och att denne oxå kan på något sätt flytta pixlar i nedanliggande lager.

för mig låter det som det kan dröja med en sån funktion, men man vet aldrig.

jag skulle beväpna mig med tålamod och försöka med alternativ så länge.
det finns alltid många vägar att gå.

Estethia skrev:
öh va? jag är lite guldfisk just nu så du får utveckla.
Min idé om vad problemet består i är inte just att pixlar flyttas utan hur beräkningen av pixlarna går till. Att ett justeringslager till skillnad från ett filter ger samma effekt oavsett vilken skala bilden är i.

Min okvalificerade gissning är att den där typen av lager skulle kräva ytterligare en uppsättning av bilddata i RAM för att kunna implementeras.

Om det är så så är det säkert något som kommer i takt med att datorernas prestanda ökar, på samma sätt som Adobe för varje nytt släpp implementerat nya hungriga funktioner som inte skulle varit särskilt praktiska några år tidigare.

Anders: Menar du att ett filter skapar olika resultat beroende på hur jag har zoomat in i bilden? Det låter ju befängt! Filtret arbetar väl på bildens faktiska pixlar, inte de som jag råkar visa för tillfället. Eller har jag missat nåt grundläggande här!?

jimh skrev:
[...] ytterligare en uppsättning av bilddata i RAM för att kunna implementeras.
Precis. Dvs. den bild som man nu manuellt måste lägga i ett eget lager skulle finnas dold i minnet. Varning för många filterjusteringslager :)

erro_67 skrev:
Anders: Menar du att ett filter skapar olika resultat beroende på hur jag har zoomat in i bilden? Det låter ju befängt! Filtret arbetar väl på bildens faktiska pixlar, inte de som jag råkar visa för tillfället. Eller har jag missat nåt grundläggande här!?
om jag har förstått rätt så menar anders att vissa filter ger mer eller mindre effekt beroende på bildens faktiska pixeldimensioner. inte visningsstorlek.
eller?
anders?

Förstår helt behovet av "filterlager".
T ex skulle jag vilja lägga channelmixer som ett filterlager ovanpå ett gäng andra lager.
Nu måste man antingen köra channelmixer på vart och ett av lagren, eller slå ihop lagren och sedan köra channel mixer.

Eller kan man göra detta på annat vis?

ANNONS
Götaplatsens Foto