Annons

Filter? Vilka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör du digitalt kan följande filter vara bra att fundera på:

Polairisationsfilter

Neutralt gråfilter av olika styrkor

Avtonande neutrala gråfilter av olika styrkor.

Filter köpes lämpligen till den största filtergängan man har, vanligtvis 77 mm. Stepringar kan sedan användas för att anpassa mindre filtergängor.

Polfilter förstärker blått och grönt samt dämpar reflexer i icke metalliska matrial.

De ovan beskrivna gråfiltren används för att dämpa delar av bilden och heka bildens ljusinsläpp. Användbara när det är skillda kontraster på himmel och mark, eller när längre slutartid behövs utan att vilja ändra bländarens inställning, för att t ex få vågor att likna flytande olja eller dimma. Jag använder för dessa gråfilter ett system från Cokin.

Exempel på användning gråfilter av olika slag finns i portföljen. Dels bilden inte många knop" och bilden av Hovshallar (blå).

Är detta en filterhållare???

Hittade denna idag hemma hos min Far och Mor tillsammans med ca 20 glasskivor iallamöjliga förger

Bilagor

• filter.jpg
    filter.jpg
    50.4 KB · Visningar: 415
Visst är det en filterhållare och den sitter på en adapterring som har en 49mm filtergänga och glasskivorna du skriver om är med säkerhet olika filter.

dj_evil skrev:
Roland Magnusson, jag såg det när du skrev från första gången men ja vill se annat också.

Ber tusen gånger om ursäkt att jag inte förstod att du hade betraktat bilderna och önskade se andra exempel än de jag kan bidraga med.

Verkar som adapterringen går att byta behöver 55mm gänga till 28-100 objektiv men den passar till mitt 100-200 objektiv

Hållare och ring går att ta isär så man kan ha 1 hållare till flera olika ringar med olika diameter. Det är liksom det som är grejen ;-).

Av bilden framgår det inte om hållaren är för Cokins A-system eller P-system, men jag gissar på att det är för A-systemet eftersom den verkar ha ganska många år på nacken. Skillnaden mellan systemen är att det är olika storlek på filtren. A-systemet klarar objektiv med en filtergänga på upp till 62mm.

Här är ett par bilder jag tog för ett par veckor sedan när jag lekte med mitt polariseringsfilter. Som Roland skrev så förstärks den blå bimlen, men även molnen får sig en uppfräschare :)

Så här såg det ut utan filter.

Johan

Bilagor

• utan.jpg
    utan.jpg
    15.2 KB · Visningar: 255
ANNONS
Götaplatsens Foto