Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det giftfri & miljövänlig utrustning till kameran? (stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

daeshim

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett kamerastativ. Verkar som att teflon används i stativ och stativhuvuden bland många märken. Vill undvika det eftersom perfluorerade ämnen misstänks vara hormonstörande, lagras i levande organismer och finns kvar i en evighet eftersom det inte bryts ner i naturen. Det blir lite motsägelsefullt att fotografera den vackra naturen och samtidigt veta att man har bidragit till att förstöra den, genom sin utrustning. Jag får överhuvudtaget en känsla av att fotobranschen är rätt ointresserad av sådana här frågor. Efter att ha googlat så hittar jag typ ingen information om det överhuvudtaget.

Jag försöker alltid i första hand köpa begagnat men det är inte alltid man hittar det man behöver.
Så därför undrar jag om någon här kan tipsa om utrustning (framförallt stativ) som är giftfri, miljövänlig eller närproducerad? Vet att Manfrotto tillverkar sina stativ i Italien. Inbillar mig att Europa har strängare regler när det gäller användandet av gifter, men jag vet inte om det stämmer. Är medveten om att aluminium är väldigt energikrävande att tillverka, så antar att det får bli en del kompromisser. Jag vill helt enkelt hitta det som är minst sämst..

Vore jättetacksam för tips!!
// Camilla

Gitzo (Manfrotto är tillverkare) kulleder använder WS2 beläggning som ska vara giftfri.
Å andra sidam kostar det...

När det gäller stativ så spelar nog inte det ngn större roll.
Däremot om man efterfrågar det så vaknar ju tillverkarna och det är bra :)
Ett bra stativ håller i länge.
Så köp ett bra så blir du mindre irriterad, kanske undviker att köpa två?, o miljön gladare.

Det är jättebra att ställa miljökrav i alla sammanhang men just stativ känns inte som det mest miljöpåverkande enligt mig. Teflon i t.ex. Gore-Tex eller stekpannor är mycket värre eftersom detta verkligen nöts av och hamnar i naturen. Köper man ett bra stativ så borde det få leva i minst 10 år innan det hamnar i återvinningen och ytterst lite bör ha urlakats ur lederna i stativet.

Köpa begagnat kan vara ett sätt att minska sin miljöpåverkan. Ett annat sätt är att köpa så dyrt och bra man verkligen kan för att inte spä på masskonsumtionen. Detta senaste pratas det allt för lite om. Om man råkar ha bra med pengar som de flesta i Sverige så är det ganska miljövänligt (relativt sätt) att slösa dessa pengar på svindyra kameror och stativ eller Gucci-handväskor.

Närproducerade stativ? Det är nog så att trots att transporter och dess utsläpp är ett stort globalt problem så är det marginellt jämfört med produktionsmetoder och tillverkningsmaterial samt som ovan, produktens livslängd.

Jag vill absolut inte nedvärdera någons miljöhänsyn utan bara nyansera och styra lite åt det jag ser som de ännu större problemen.

Gitzo (Manfrotto är tillverkare) kulleder använder WS2 beläggning som ska vara giftfri.
Å andra sidam kostar det...

Stort tack för tipset! Det verkar vara ett intressant alternativ! Kommer ihåg en dokumentär jag såg för många år sedan där ett amerikanskt företag tillverkade teflon-stekpannor vilket ledde till att typ alla i grannskapet vid fabriken fick cancer. Vid tillverkning släpptes nämligen PFAS ut som hamnade i deras dricksvatten. Även om man förmodligen inte får cancer av att använda en teflon-behandlad kulled, så känns det ju ändå rätt dåligt att vara med & bidra till att den här typen av ämnen pytsas ut i naturen. Man vet alldeles för lite om vad det kommer få för konsekvenser och då är det bra med försiktighetsprincipen.

När det gäller stativ så spelar nog inte det ngn större roll.
Däremot om man efterfrågar det så vaknar ju tillverkarna och det är bra :)
Ett bra stativ håller i länge.
Så köp ett bra så blir du mindre irriterad, kanske undviker att köpa två?, o miljön gladare.

Tack för din synpunkt. Jag håller med dig! Vill ju skaffa ett bra stativ & inte flera dåliga! Miljövinsten går ju lite förlorad då… Vill ju gärna ha ett som håller länge och som funkar bra.

Tack för tipset! Intressant, visste inte att det fanns trästativ! Kul med svensktillverkat. Någon som har erfarenhet av dom? Hittade ett sådant bäst i test från 2010, där de verkade tycka att det var ett rejält stativ.
Jag har aldrig använt ett.
Det jag har läst är att man kan ringa Stabil o i princip få det som man vill med kulleder o plattor.
Arca är legendariskt när det gäller plattor.
Men de är inte billiga.
Trä är ett rätt bra material för stativ.
Precis som kolfiber så tar det upp vibrationer, aluminium gör det inte.
O precis som kolfiber så kyler det inte fingrarna när man bär runt det på vintern.
O ganska lätt.
Skall du använda stativet till video också? I så fall vill man absolut inte ha en kulled, utan ett videohuvud.

Det är jättebra att ställa miljökrav i alla sammanhang men just stativ känns inte som det mest miljöpåverkande enligt mig. Teflon i t.ex. Gore-Tex eller stekpannor är mycket värre eftersom detta verkligen nöts av och hamnar i naturen. Köper man ett bra stativ så borde det få leva i minst 10 år innan det hamnar i återvinningen och ytterst lite bör ha urlakats ur lederna i stativet.

Köpa begagnat kan vara ett sätt att minska sin miljöpåverkan. Ett annat sätt är att köpa så dyrt och bra man verkligen kan för att inte spä på masskonsumtionen. Detta senaste pratas det allt för lite om. Om man råkar ha bra med pengar som de flesta i Sverige så är det ganska miljövänligt (relativt sätt) att slösa dessa pengar på svindyra kameror och stativ eller Gucci-handväskor.

Tack för ditt svar! Jo, det är förmodligen en ganska liten yta som är teflonbehandlad? Det är mest att jag tänker att det blir en hel del teflon på det stora hela om man lägger ihop alla stativ som köps världen över. Det handlar inte bara om nötningen & det som hamnar i återvinningen, utan även det som fabrikerna släpper ut vid tillverkning. Precis som du skriver så är ju produktionsmetoder viktigt också! Själv köper jag varken Gore Tex-jackor eller teflon-stekpannor. Tycker det är intressant att se vad det finns för alternativ. Men om de teflon-fria alternativen som finns skulle vara jättemycket sämre än teflon-alternativen, så blir det såklart inte helt lätt att veta vad man ska välja.

Frågan är då vad som är stativens Rolls Royce? Med hänsyn till lång livslängd och bra kvalitet?

Jag har aldrig använt ett.
Det jag har läst är att man kan ringa Stabil o i princip få det som man vill med kulleder o plattor.
Arca är legendariskt när det gäller plattor.
Men de är inte billiga.
Trä är ett rätt bra material för stativ.
Precis som kolfiber så tar det upp vibrationer, aluminium gör det inte.
O precis som kolfiber så kyler det inte fingrarna när man bär runt det på vintern.
O ganska lätt.
Skall du använda stativet till video också? I så fall vill man absolut inte ha en kulled, utan ett videohuvud.

Tack för tips! Ja, jag kan ju lägga till att jag precis köpt en begagnad Nikon D810 som jag hade tänkt börja filma lite med. Jag fotar mycket trädgårdar. Är inte ute på några långa expeditioner i regn eller så. Är lite nyfiken på de här glidskenorna, men antar att även dom är behandlade med teflon….. Har inte riktigt kunna hittat någon begagnad sådan. :)

Berlebach

Utom Stabil som ju tillverkas i Sverige och uppnådde "bäst i test" för kanske 15 år sen så finns tyska Berlebach trästativ. Underbart konsthantverk i klarlackerat askträ och svarta krymplackerade metallbeslag.

Jag köpte på nätet direkt från Berlebach.de. Jag ångrar bara att jag inte kostade på modellen med kulled för mittpelaren, den är extra smidig.

Räkna med att det blir lite omständligare att jobba med än bästa kolfiberstativen men också fördelar med att trä inte är kallt att ta i och hanterar vibrationer bra.

Har som Måns ett Berlebach sedan 2011..För mig är detta stativernas konung.

Förstår dock inte varför det skulle vara svårjobbat? Mitt har ett spänne /ben (tvådelat alltså)och det tar väl 5-10 sekunder att göra skjutklar.
Fantastisk finish, kvalite, utseende och stabilitet.
Har varianten som är brunlaserat...snyyyyygt..
Mv/Gunte..

Har som Måns ett Berlebach sedan 2011..För mig är detta stativernas konung.

Förstår dock inte varför det skulle vara svårjobbat? Mitt har ett spänne /ben (tvådelat alltså)och det tar väl 5-10 sekunder att göra skjutklar.
Fantastisk finish, kvalite, utseende och stabilitet.
Har varianten som är brunlaserat...snyyyyygt..
Mv/Gunte..

Jag skrev inte svårjobbat! Men mitt stativ har tre sektioner och det blir sex spännen. Tvådelat är bättre för den om inte behöver så hög maxhöjd. Och välj gärna till möjlighet att enkelt ställa kameran i våg. Det gör det lättare att få fina landskaps- och arkitekturbilder. Tvådelat med den finessen blir perfekt. Och det är inspirerande att jobba med vackra saker i naturmaterial.

Tack för tips! Ja, jag kan ju lägga till att jag precis köpt en begagnad Nikon D810 som jag hade tänkt börja filma lite med. Jag fotar mycket trädgårdar. Är inte ute på några långa expeditioner i regn eller så. Är lite nyfiken på de här glidskenorna, men antar att även dom är behandlade med teflon….. Har inte riktigt kunna hittat någon begagnad sådan. :)
Filma - glöm kulled.
Bra videostativ är dyra. Det billigaste jag sett som var någorlunda vettigt är ett Sachtler för 6000.
När det gäller glidskena så hade jag försökt att låna/hyra av någon genom fotosidan innan man köper ngt.

Jag skulle tro att stekpannor lever längre än Gore-Tex-kläder (även om jag har ett Gore-Tex-ställ från 1991 som jag fortfarande använder ibland. :)

Dessutom tvivlar jag på att det blir några skador på naturen om man inte bränner PTFE (dvs Teflon). PTFE är stabilt och giftfritt vid temperaturer under cirka 200 grader C.

ANNONS
Götaplatsens Foto