Annons

Finns det någon som inte beskär bilderna vid framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag har nu testat att framkalla digitala bilder från både Fotolabo och ColorMailer, men båda dessa ställen har beskurit bilderna ganska mycket.

Bilderna jag har framkallat är närbilder på djur eller bild på tex en bil. Bilderna har ca 0,5 cm "yta" kring motivet, då man kollar på dem på datorskärmen, men då man har fått hem papperskopian så är nosen avklippt, eller fronten på bilen osv...alltså så beskärs bilderna ganska grovt.

Vanliga landskapsbilder kanske inte är så farligt, men sådana här bilder blir helt förstörda och det är ju tråkigt om man inte kan framkalla dem någonstans utan att få dem försörda :(

Har någon tips på där jag får HELA min bild framkallad? Annars måste man börja tänka på detta redan när man fotograferar, men man är ju aldrig säker på vad de kommer kapa bort...

Det finns ofta en inställning när du laddar upp bilder där du kan välja om den ska fylla ut bilden på pappret (klippa bort), eller om den ska ha med allt och där igenom lämna vita kanter.

Har du skickat bilder på 3x4 och sedan beställt som 10x15 eller något sånt?

Se till att du har samma format på bilderna som du beställer.

Jag har testat olika varianter, skickat in bilder på 4:3 och framkallat 10x13, jag har även använt de funktioner som finns för att "klippa ut 3:2 bilder" från tex ColorMailer vilket gör att jag får exakt det format som den framkallade bilden får (10x15), men det beskärs ändå! Jag mailade och klagade, de ursäktade sig och skulle skicka nya bilder, men de var lika dåliga som de första, så jag orkade inte bråga mer.

Jag vill helst inte att någon pixel skall beskäras...

Oftast är bilden beskuren på alla sidor...alltså inte bara någon sida, alltså är det inte pga "fel format" på bilden...

Det har inget med formatet att göra eller alternativen att fylla ut eller behålla med vita kanter. Det blir så när de "projicerar" bilden på fotopappret, då maskas 1-5% av bilden bort. Detta görs för att säkerställa att hela bilden fins med på pappret (en säkerhetsmarginal med andra ord).

Det finns firmor som klarar sig utan denna marginal, till exempel proprint.se Men se till att läsa igenom deras hjälp sida först för det ställs vissa krav på bilden om de ska skrivas ut utan maskning. Den behöver klara 400dpi och vara exakt (på pixeln) rätt så den fyller ut det tänkta formatet.

Citat från hjälpsidan:

"Beskärningar
Du kan välja om du vill att bilden ska fylla ut pappersstorleken, då väljer du alternativet "Fit" Vill du att hela (95-97%) bilden skall komma med väljer du "all" Vi har även ett alternativ med 4mm vit kant. Du kan få kanten bredare om du vill, det är bara att ange det i medelanderutan i så fall.

Vår utrustning maskar bort c:a 3-5 % av bildytan vid vanlig utskrift. Vi kan även skriva ut hela bildytan men då måste din fil klara 400 ppi i den valda utskriftsstorleken. Begär "repromode" i meddelanderutan. OBS det är viktigt att bilden har exakt rätt storlek. Hela filen kommer med det kan även komma med lite vita kanter."

Hoppas det går bättre denna gång, men det kan ju vara ide att fota med lite mer marginal i åtanke, så blir det lättare vid utskrift.

Kom även på en "nödlösning" för att kunna skriva ut hos valfri leverantör. Om du frågar hur mycket som maskas bort vid utskrift så kan du ju i PS lägga till en vit ram runt kortet (som är mellan 1-5% av kortets dimensioner, beroende på leverantör) så blir det bara själva ramen som försvinner vid utskriften och din bild kommer med helt och hållet.

Tack för svaret! Då vet jag orsaken till att jag aldrig har fått den bild som jag har beställt :)

Hur räknar jag enklast ut om en bild klarar 400 dpi? eller vilken upplösning skall en bild ha för att klara en utskrift på tex 10x15?

Jag får helt enkelt testa proprint.se, då jag vill dessa 3-5 % är mer än vad man tror :(

10x15cm är ca 4x6tum vilket ger 4x400dpi x 6x400dpi vilket ger 1600 x 2400 pixlar. Men det enklaste är att du ställer in 400dpi och önskad storlek i 'image resize' i PS då får du exakt rätt storlek. proprint använder nog tum tror jag då de exakta måtten anges till 10,2x15,2 cm och 4x6 tum blir 10,16x15,24cm så 1600x2400 pixlar borde bli rätt. Men kontrollera gärna själv så det inte blir fel igen... Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto