Annons

Finns det något sätt att gruppera fotograferar i lightroom vid import

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är händer att jag har gjort 2-3 jobb på samma minneskort, finns det något sätt att gruppera de och skpa enskilda mappar för varje jobb

Säg att jag mellan 06-07 fotar ett porträtt
11-13 fotar jag en skog och 15:00 så fotar jag ett annat porträtt

Då skulle jag vilja att den grupperade kanske beroende på luckan i tid typ mer än en 1h paus gör ny grupp.


Skulle spara oerhört mycket tid.
 

janc

Aktiv medlem
Är intedet enklaste att använda olika minneskort för respektive uppdrag och sedan separera på lämpligt sätt i Lightroom? Ger dessutom en risksminskning om något skulle gå fel med ett av minneskorten...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är händer att jag har gjort 2-3 jobb på samma minneskort, finns det något sätt att gruppera de och skpa enskilda mappar för varje jobb

Säg att jag mellan 06-07 fotar ett porträtt
11-13 fotar jag en skog och 15:00 så fotar jag ett annat porträtt

Då skulle jag vilja att den grupperade kanske beroende på luckan i tid typ mer än en 1h paus gör ny grupp.


Skulle spara oerhört mycket tid.
Ja det vore ju ballt med en intelligent importfunktion som kan ta ställning till diverse lösa antaganden. kanske beroende på luckan i tid typ mer än en 1h paus gör ny grupp.
Att definiera ett sådant kanske-typ-ungefär-regelverk till ett importmakro tar nog betydligt längre tid än att själv i filhanteraren sortera efter tid och med ögat urskilja de tre olika sessionerna. Särskilt som det ju kan hända att exempelvis passet i skogen råkar ha en timmes lucka för korvgrillning.


Hur mycket tid går det egentligen åt för dig att gruppera dina sessioner manuellt vid import? Hur många fler trådar på FS skulle du hinna starta om dagen ifall du slapp sortera bilderna i LR?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är händer att jag har gjort 2-3 jobb på samma minneskort, finns det något sätt att gruppera de och skpa enskilda mappar för varje jobb

Säg att jag mellan 06-07 fotar ett porträtt
11-13 fotar jag en skog och 15:00 så fotar jag ett annat porträtt

Då skulle jag vilja att den grupperade kanske beroende på luckan i tid typ mer än en 1h paus gör ny grupp.


Skulle spara oerhört mycket tid.
Nej, den möjligheten finns inte i LR.

Vad menar du med "oerhört mycket tid"? Sortera bilderna i tidsordning och det handlarom några sekunders jobb att markera dem och manuellt skapa en mapp eller en samling.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hahah oerhört är väl relativt. Men säg att jag har tre kameror och ska ta in tre minneskort. Det hade varit jävligt skönt att bara Batcha in allt till rätt mappar. Den där import dialogen har det inte hänt något med på 10 år. ( förutom då när någon kålsupare var inne och gjorde om den 2015) nu jobbar jag inte på Adobe men hade man sats sig ner några dagar med bira eller en holk och tänkt ut det då har man kommit på flera smarta idéer. Verkar som en del har åsikter på diverse forum också
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skaffa fler minneskort istället och separera jobbet på det sättet.
Aldrig hört talas om problemet faktiskt. Men du kan väl maila supporten och önska dig den funktionen. Är det tillräckligt mkt folk som vill ha funktionen så kanske de tar sig en funderare.
3 kameror på multipla jobb mellan varje uppladdning är nog bara ett fåtal som gör tyvärr.

Har konkurrenterna till Adobe det sättet du önskar importera på med tanke på ditt uttalande om Adobe?

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Hahah oerhört är väl relativt. Men säg att jag har tre kameror och ska ta in tre minneskort. Det hade varit jävligt skönt att bara Batcha in allt till rätt mappar.
Menar du att du har tre kameror där varje minneskort innehåller bilder från flera olika sessioner?

Jag brukar tömma mina minneskort de dagar jag har fotat. Ibland kan det vara så att jag vill dela upp bilderna på olika mappar, men det uppdelningen kan lika gärna basera sig på motiven som på eventuell "tidslucka". Att ha "AI" som klarade av att göra detta lika bra som jag gör det själv skulle kräva rätt mycket.

Den där import dialogen har det inte hänt något med på 10 år.
Never change a winning team! :cool:

Seriöst, jag tycker att när man väl har hittat sina inställningar för importen i LR så är det ju "självspelande" och man varken behöver eller vill ha några förändringar.


Slutligen en tanke. Om man är programmeringskunnig borde det vara rätt så enkelt att skriv sitt eget lilla kopieringsprogram/script som delar upp bilderna i grupper om tidsluckan är större än X minuter. Då kan man använda det för att föra över bilderna och sedan köra "Sync" i LR och vips så har man den uppdelning man vill ha.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag använder Downloader Pro för att tömma minneskorten. Det går att skapa importmallar på diverse sätt. Man kan byta ut hela eller delar av filnamnet t. ex.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
LIte förklarande text till det ovanstående.
När jag importerar från kortet har jag ställt in Downloader Pro på följande sätt.

En mapp skapas
C:\PhotosTemp\{1}{2}{3}_{T}\{d}_{a}
där
1 - står för år, 2021
2 - står för månad, 01
3 - står för dag, 29

T - betyder kameramodellnamn, D800
d - datum med sex tecken, 210129
a - veckodag med tre bokstäver, Sat

1611914383459.png
och

1611914403900.png

Filnamn bygger jag på detta sätt
1611914434008.png

där
d - sexsiffrigt datum, som ovan
t - tid som HHMMSS
o - ursprungligt filnamn från kameran

För att lösa det ursprungliga problemet med flera uppdrag skulle jag kunna tänka mig att lägga in tid för fotograferingen i mappnamnet.
Det finns också en funktion för att lägga till jobb men den använder jag inte.
Gissar att det är något man lätt kan göra i startbilden när man satt in kortet i datorn

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
Tidigare använde jag LRs funktion för att namnge filer men nu låter jag filerna behålla namnet de fått vid import till datorn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jonas, du kanske skulle ta och kolla på Photo Mechanic Plus. Där finns en massa smarta saker för att automatisera och hantera importer. Man kan ha heta folders som övervakas av programmet och man kan även använda en uppsjö av variabler vid importen som påför data automatiskt. Man kan även (om man som nämnts här har data för flera uppdragsgivare, så kan man ha olika Metadata-mallar som man kan använda vid importerna - olika för olika destinationer oh sammanhang m.m.

PM6_Customize_IPTC_Snapshot_menu.jpg

Här ser ni exempel på olika Metadata-mallar som sparats för exv. användning vid Ingest/Import.

Skärmklipp_Ingest.JPG

Detta är det vanliga Ingest/Import

SkärmklippLive ingest.JPG

Detta är den variant som Live Ingest och som kan användas för automatisk import via övervakad folder

Photo Mechanic spelar i detta avseende med importer i en helt annan liga här om detta har utvecklats i samspel med yrkesfotografer som har bråttom under 20 år vid det här laget. Det är även en del snabbare än Lightroom i de flesta avseenden men när det gäller importerna så behöver skillnaderna inte vara dramatiska för det beror på vilken variant man valt av preview-bildhantering i Lightroom.

För vad det är värt så finns här ett exempel på hur man kan göra för att automatisera detta och i det här fallet handlar det även att automatisera en stor del av metadatahanteringen med mallar och variabler i dessa mallars olika fält.

I detta fall används Photo Mechanic med Lightroom och då kanske man ska ha den enklare varianten av Photo Mechanic som heter Photo Mechanic 6. Om man har andra RAW-konverterare än Lightroom så bör man nog ha Photo Mechanic 6 Plus. Det är den som har den nya arkivdelen också.

Observera att i filmen visas en äldre Mac-version. De har ändrat benämningen av THE IPTC STATIONERY PAD till METADATA (IPTC) TEMPLATE istället, så ni inte blir förvirrade av detta om ni ser annan info kring detta.


 

Ventures

Aktiv medlem
Det är händer att jag har gjort 2-3 jobb på samma minneskort, finns det något sätt att gruppera de och skpa enskilda mappar för varje jobb

Säg att jag mellan 06-07 fotar ett porträtt
11-13 fotar jag en skog och 15:00 så fotar jag ett annat porträtt

Då skulle jag vilja att den grupperade kanske beroende på luckan i tid typ mer än en 1h paus gör ny grupp.


Skulle spara oerhört mycket tid.
Hur lat får man bli?
Om de olika projekten är tagna i kronologisk ordning så hamnar de ju så i katalogen. Markera - skapa samling - klart.
Lite besvärligare om bilderna skulle vara blandade tidsmässigt.
 
ANNONS