Annons

Fisheye - bara en plojgrej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej.

Är Fisheye-objektiv bara en plojgrej/leksak, eller finns det "riktiga" användningsområden?

idén med objektivet från början var alltså att studera moln... intressant!
Bilden blir ju minst sagt förvrängd jämfört med verkligheten. Finns det något bra program som "vränger tillbaka" bilden så att den inte ser vrängd ut?

idén med objektivet från början var alltså att studera moln... intressant!
Bilden blir ju minst sagt förvrängd jämfört med verkligheten. Finns det något bra program som "vränger tillbaka" bilden så att den inte ser vrängd ut?

Fotar man en välvd molnhimmel blir det ju helt rätt. Den verkligheten är ju inte platt som en "vanlig" bild.

I själva verket är det så att fisheye inte vränger nånting utan det är alla de vanliga objektivena som förvränger bilderna och lägger på korrektion, t ex drar ut hörnen och förstorar för att få räta linjer (rätlinjigt). Men det kan se "vrängt" ut beroende på att den avbildade verkligheten presenteras på en liten yta jämfört med verkligheten och på så små ytor förväntar man sig inte se de naturliga perspektivlinjerna. Ett fisheye är alltså det enda objektivet som återger verkligheten 100% äkta. Fast det ser ju lustigt ut. :)

Fisheye är verkligen ingen ploj utan ett fantastiskt objektiv för kreativitet. Dessutom är det riktigt kul att plåta med det och resultatet är ibland häpnadsväckande. Klart värt att ha i väskan.

Den största fördelen enligt mig är den korta närgränsen som gör att man kan ta häftig bilder (Akta så du inte får med dina egna fötter bara;)).

Jag gillar att ligga bland blommorna på sommaren och fota dom underifrån.. Har man tur fårman ett bi som ska landa på just "din" blomma.

Jag kör den fisheye mest till 360vr bilder men det går även att använda den till annat. canons fisheye har bla riktigt bra motljusegenskaper samt är skarp.

Bilagor

• 02fot.jpg
    02fot.jpg
    25 KB · Visningar: 122
  • 10fo.jpg
    10fo.jpg
    22.1 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens Foto