Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa trasig bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt objektiv, (300/3,5 till Konica), som egentligen inte är värt särskilt mycket alls, men jag har använt det mycket och gillar det, dessutom är det mer eller mindre omöjligt att få tag i såna. Nu har det dock visat sig att objektivet måste ha fått en smäll (har ingen aning om hur det har gått till), då någon liten detalj i bajonettfattningen är något krökt (fast passar ändå), och bländaren har lagt av. Man ser inte bländaren, helt enkelt, den är vidöppen. Ser ut som om det inte fanns någon överhuvudtaget.
Inbillar mig att bländarringen känns lite "sladdrigare" än innan också, men det kan jag inte svära på.
Någon som vet om det går att fixa? Hur man gör eller vem som gör det? Det lär troligen kosta mer än objektivet är värt (utom för mig), men om det kommer att kosta orimligt mycket?

ANNONS
Götaplatsens Foto