Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjälltripp

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Jahapp. Nu har jag färsk som jag är suttit och läst på ordentligt i forumet om vilka filmer jag ska välja för min fjälltripp (12:e till 28:e augusti i nordvästra Jämtland).

Kameran är en EOS-30 med en 28-135 IS USM-glugg. Stativ följer såklart med och det gör även blixten om den skulle behövas nån gång.

I filmväg blev det:

10 x Fuji Superia, ISO 200
2 x Fuji Superia Reala, ISO 400
1 x Kodak T-Max, ISO 400
2 x Fuji Press, ISO 800

Hade fått tips om att försöka få tag i ISO 100 eller 50-film men enligt diverse fotohandlare så är det ingen större skillnad i stegen mellan 50 och 200. Stämmer det?

Har jag fått ihop ett hyfsat täckande paket med film?

Superia 200 är den enda jag plåtat med hittills och den tycker jag kan vara lite väl grön och lite underexponerad men det beror nog på att jag bör lära mig att kompensera bättre.

Annat än det, några tips för foto på fjället så man slipper komma hem med 15 rullar dåliga bilder?

/Christopher

Vad jag vet så finns bara reala i iso 100, trist men sant. Så jag skulle nog hitta en annan 400 film. En motfråga: är du säker på att du har med dig nog med film? Du kommer ju vara borta ganska länge och med tanke på att man kanske vill göra diverse alternativexponeringar och så, så skulle jag nog ha med mig mer film. Framför allt mer av de två nedersta.
Lycka till.

Så många typer av film riskerar att ge dig beslutsångest när du bara har ett hus. Du har ju stativ med dig så en ISO 100-film som Reala täcker de flesta situationer utom möjligen om du vill ha skarpa ansikten på dina olydiga kompisar vid lägerelden som inte förstår att de måste vara blickstilla i fyra sekunder.

Jag skulle ta med rejält med ISO 100-film. Möjligen några ISO 800. ISO 400 ser jag inget skäl till att ta med. Svartvitt likaså om du bara har ett hus och ändå är mest lagd åt färghållet vilket din lista indikerar.

Så en rejäl packe Reala är mitt tips.

Tips i övrigt har jag inte så mycket. Vad har du för vandrarkamrater? Det brukar kunna vara knepigt att fotografera om de andra inte är fotointresserade. Det tar ju en del tid. Idealet är att vara den mest vältränade i gänget så man kan gå i förväg. Den sitsen har jag dock aldrig haft :-(

Nu var det ju förstås så att jag köpte 4 rullar Reala, ISO 100 och inte ISO 400. Den vanliga Superian får jag inte tag på i ISO 100, annars skulle jag tagit den.

Så, mer Reala 100 alltså?
Och mer T-Max och Press?

Hmm. Okej. Får åka till fotohandlarn igen. Finns det nån mer välsorterad i Stockholm än Schönherrs? Har varit på Kameradoktorn, tycker inte de har så mycket film där.

Kameradoktorn har ett väldigt brett sortiment film. Men du måste fråga i filmdisken (fast den har väl sommarstängt så det blir i vanliga disken), all film kylförvaras ju. Det är i princip bara utgången film till extrapris som ligger ute i butiken.

Vad gäller T-maxen så syftade jag snarare på att du skulle skippa den helt eftersom den riskerar att göra dig ofokuserad och alltid önska att du hade "den andra filmen" i kameran. Men det är bara ett råd baserat på mina preferenser, det bestämmer du ju själv.

Personligen skulle jag bara ta med mig en enda filmsort om jag bara hade ett hus. Hade jag två hus skulle jag ta två filmsorter. Men med min kondis är inte två hus aktuellt vid fjällvandring.

Handla Film

Du har även YFO på Söder!

Hur dom är prismässigt vet jag inte.
Men jag handlar huvuddelen av min film där.

Sten

Jag brukar gå till Facil Foto på Sveavägen. Rekomenderar dem verkligen, de är väldigt billiga jämfört med alla andra ställen.

mvh
Jonas

Anton Larsson skrev:
Köper jag Superia i Stockholm går jag till Fotokungen, de har en butik på Söder och en vid Odenplan.
http://www.fotokungen.com/butiker

Beställer jag Superia via internet är det www.fotoelektronik.se som gäller.

Ser att de är billiga på framkallning sv/v med kontaktkarta. Eftersom jag kör med en Minolta Dimage elite 5400 filmscanner så vill jag oftast ha neg + kontaktkarta när jag framkallar.

Kör just nu hos DOX men de jäklarna vill ju ha 50 spänn extra för att göra en kontaktkarta!

Vart framkallar man billigast sv/v och färgneg med kontaktkarta? Gärna 1-dags, DOX tar 3 timmar.

ANNONS
Götaplatsens Foto