ChristopherC
Aktiv medlem
Jahapp. Nu har jag färsk som jag är suttit och läst på ordentligt i forumet om vilka filmer jag ska välja för min fjälltripp (12:e till 28:e augusti i nordvästra Jämtland).
Kameran är en EOS-30 med en 28-135 IS USM-glugg. Stativ följer såklart med och det gör även blixten om den skulle behövas nån gång.
I filmväg blev det:
10 x Fuji Superia, ISO 200
2 x Fuji Superia Reala, ISO 400
1 x Kodak T-Max, ISO 400
2 x Fuji Press, ISO 800
Hade fått tips om att försöka få tag i ISO 100 eller 50-film men enligt diverse fotohandlare så är det ingen större skillnad i stegen mellan 50 och 200. Stämmer det?
Har jag fått ihop ett hyfsat täckande paket med film?
Superia 200 är den enda jag plåtat med hittills och den tycker jag kan vara lite väl grön och lite underexponerad men det beror nog på att jag bör lära mig att kompensera bättre.
Annat än det, några tips för foto på fjället så man slipper komma hem med 15 rullar dåliga bilder?
/Christopher
Kameran är en EOS-30 med en 28-135 IS USM-glugg. Stativ följer såklart med och det gör även blixten om den skulle behövas nån gång.
I filmväg blev det:
10 x Fuji Superia, ISO 200
2 x Fuji Superia Reala, ISO 400
1 x Kodak T-Max, ISO 400
2 x Fuji Press, ISO 800
Hade fått tips om att försöka få tag i ISO 100 eller 50-film men enligt diverse fotohandlare så är det ingen större skillnad i stegen mellan 50 och 200. Stämmer det?
Har jag fått ihop ett hyfsat täckande paket med film?
Superia 200 är den enda jag plåtat med hittills och den tycker jag kan vara lite väl grön och lite underexponerad men det beror nog på att jag bör lära mig att kompensera bättre.
Annat än det, några tips för foto på fjället så man slipper komma hem med 15 rullar dåliga bilder?
/Christopher