Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

pcblocket

Aktiv medlem
Hej! En kort fråga som jag inte hittar efter sökning (hittade massa annat intressant istället).

Jag ska inhandla en fjärrutlösare för ett par hundringar och väljer mellan tråd eller IR.

IR låter klart givet, men behöver jag stå _framför_ kameran för att IR ska ta (350d)? På hur vid vinkel når ir utlösaren? Sensorn sitter ju frampå högerhands-greppet.

Isåfall är ju kanske tråden ett bättre alternativ. Står jag med kameran mot ett fjällstup och vill undvika avtryckarskak underlättar det ju om jag slipper stå snett framför kameran, mitt i stupet :).

En trådutlösare tillverkar du, om du är händig, enkelt själv.
På Claes Olssons eller Kjell & compani köper du 2,5mm stereo kontakt (s.k. telekontakt), kabel (valfritt antal meter), knappar (2st), och en liten låda att lägga knapparna i.

PITCH skrev:
En trådutlösare tillverkar du, om du är händig, enkelt själv.
PåClaes Olssons eller Kjell & compani köper du 2,5mm stereo kontakt (s.k. telekontakt), kabel, knappar (2st)

Hej Peter! Tack för svar. Jo jag har sett ett gäng förslag här i forumen på hur man gör egna, jag har dock inga problem med att köpa färdigkonstruerade, bara det blir rätt enligt frågeställning :).

Multifunktionsfjärrkontrolls-grejen är dock en sak jag ska spåna lite på oavsett.

IR kan vara lite knöligt till 350D. I alla fall upplever jag det så. Man måste sikta ganska precis och inte för långt ifrån för att det ska funka. Har köpt en billig trådutlösare via Kaffebrus för 129 kr som den funkar även om den inte har de finesser som Canons version har.

Hej Susanne! Jag skall titta på vad de har för utbud också! Viktigast är för min del att man kan styra utlösaren.

Med ditt inlägg förstår jag som att en sladdburen är det säkraste. Då slipper man ju också fundera på _om_ den har fattat (ifall man inte hör/ser att den tagit). Man kan ju få den för 225kr på dustinhome.se. Inte mycket att bråka om alltså, bara man väljer rätt! annars blir ju priset det dubbla :).

pcblocket skrev:
Hej Susanne! Jag skall titta på vad de har för utbud också! Viktigast är för min del att man kan styra utlösaren.

Med ditt inlägg förstår jag som att en sladdburen är det säkraste. Då slipper man ju också fundera på _om_ den har fattat (ifall man inte hör/ser att den tagit). Man kan ju få den för 225kr på dustinhome.se. Inte mycket att bråka om alltså, bara man väljer rätt! annars blir ju priset det dubbla :).

Jag har kört med Canons RC 5 (tror jag den heter) med en 350D och ja den träffar oftast men det beror på var man står du måste stå framför. Samt att ibland kan det bli bökigt beroende på optiken som sitter på den kan skymma lite!

Lycka till!

Edit: funkar ens RC 5 till Canon 30D ? Jag hittar inget om det annars kan trådskaparen få köpa min RC5a billigt :)

detta beror lite till vad du ska ha utlösaren till..

Skall du ha en utlösare för att slippa rörelseoskärpa vid lång tider då är sladd det enda alternativet. Ska du ha en föratt ta gruppbilder och sedan springa o sätta dig då använder du den inbyggda ulösaren med inbyggd timer. IR utlösaren är dålig och du kan inte heller använda den så att den knäpepr direkt, när du trycker på fjärrisen så aktiveras en kortare timerfunktion ochsedan knäpeprden, således är tråd utlösaren och fjärrisen helt olika saker. Tråden knäpper omgående, IR efter ett tag och den har även kraftigt begränsad räckvidd.

Kalle_B skrev:
Tråden knäpper omgående, IR efter ett tag och den har även kraftigt begränsad räckvidd.
Nej då, min RC-1 knäpper omgående om man ställer in den så. Däremot är det knepigare att få signalen att träffa rätt - särskilt om man står bakom kameran. :eek:)

Sans skrev:
Nej då, min RC-1 knäpper omgående om man ställer in den så. Däremot är det knepigare att få signalen att träffa rätt - särskilt om man står bakom kameran. :eek:)

Vad har du för specialare då?? Eller fins det flera olika? Nu har jag inte min 350D, farsan fick köpa den när jag köpte min 20D, men till 350D kameran köpte jag en fjärris.. kommer inte ihåg namnet på den men det var en liten tunn platta med en gummiknapp...

strunt samma.. orkar inte vara bitter...
till min 20D går det överhuvudtaget inte köpa en fjärris... bara trådutlösare... såvida man inte satte på någon mottager av något slag.. kommer inte ihåg vad dom snackade om i affären..

Handsfree headset till Nokia 8850 är nog enklast. Klipp av kabeln vidare till headsettet och spara dosan med knappen och mikrofonen. Knappen använder man när man fotar....

ANNONS
Götaplatsens Foto