Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fokus med AE-L/AF-L på D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
jag får inte AE-L/AF-L knappen att funka som fokuseringsknapp på min D200? Den går att låsa exponering med men inte fokus...

Alex Dawson skrev:
jag får inte AE-L/AF-L knappen att funka som fokuseringsknapp på min D200? Den går att låsa exponering med men inte fokus...

Har du kollat i menyn så att den knappen är aktiverad för både AE o AF? Kan ju vara så enkelt att den är inställd på endast AE-L... :)

mvh johan

jag har insett att det inte går att flytta af-on till AE-L / AF-L knappen. Hade behövt det för en genomföring till mitt uv-hus. Men jag löser det på annat sätt :)

Alex

JohanSandin skrev:
Vad är skillnaden på AE-L och AF-L?
AE-L låser ljusmätningen (E står för exposure antar jag), och AF-L låser autofokus. Denna knapp kan man alltså använda för lite olika kombinationer av fokus- och exponeringslås om man inte vill att avtryckaren ska användas till detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto