Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusjustering kan fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Vi är ju några som mer eller mindre fått fast plats på diverse institutioner efter att ha försökt mikrojustera fokus tillsammans med diverse objektiv på dito kameror. Speciellt när det gäller zoomobjektiv kan det med till visshet gränsande sannolikhet anses vara klarlagt att mikrojustering är inte det vassaste vapnet i lådan. Visst kan man fixa ett problem, men ofta får man några fler på köpet, vid andra brännvidder och/eller avstånd och/eller belysningssituationer, eller möjligen lufttryck och ränteläge.

När jag nu provade en EF 50 mm f/1,4 USM, den kära gamla moraklockan, alltså, visade det sig att den inte träffar något vidare rätt när jag satte den på min 7D. Frontfokuserar under alla förhållanden jag testade vid. Vilket ju är en fördel, om man ska justera, för då pekar alla pilar på samma håll. Efter att ha experimenterat en stund, visade det sig att moraklockan kom in på rätt tid med ett värde på justeringen, som tycks fungera bra oavsett avstånd och ljusförhållanden. Brännvidden är ju behagligt konstant, så den behöver jag inte begrunda.

Sätter jag objektivet på min 40D blir det frontfokusering där också, ser det ut som. Men där finns ingen mikrojustering, så där är det inte lika lätt att fixa till. Det verkar alltså troligt att det är objektivet det är fel på i det här fallet. Men med justeringen i 7D går det alltså att använda på den kameran. Efter justeringen är det skarpare än EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM, men det vore synd att säga att det var innan jag fixade till skärpeläget.

Omdömet kvarstår: Mikrojustering löser inte alla problem, speciellt inte med de numera förhärskande zoomarna. Men det kan lösa vissa problem, särskilt om objektivet har en fast brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto