Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format på filen?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Gillner

Aktiv medlem
Vilken skillnad är det på en bild tagen med digitalkamera i JPG (max upplösning) resp. RAW format. Jag har jämfört en bild tagen i RAW-format med en bild tagen i JPG utan att finna någon direkt skillnad. Kan någon också förklara varför en bild i RAW-format visas som TIFF-fil.

Kanske lite dumma frågor för de som kan detta men jag hoppas på att jag kan få seriösa svar ändå.
 
Har en länk till dig där du kan se skillnaden mellan en bild tagen i JPEG format, samt en bild tagen i RAW format som är omgjord till JPEG.
http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d100-review/index.html

Kolla en bit ner på sidan.
Det som man uppenbarligen ser är att detaljerna förbättras avsevärt om bilden tas i RAW format. Har man utrymme så tycker jag personligen att det är bättre att hela tiden ta bilder med högsta kvalité. Man kan alltid göra bilderna mindre, men det är svårt att göra dem större...
 
P.Gillner skrev:
Vilken skillnad är det på en bild tagen med digitalkamera i JPG (max upplösning) resp. RAW format.

Det beror på hur låg komprimering du har i bästa JPEG läge (d.v.s lägsta komprimenringsgrad) och hur bra applikationen för bearbetning av RAW filer är (det kan göras på mer än ett sätt...)
Har kameran väldigt låg komprimeringsgrad (t.ex 1:2) blir skillnaden i praktiken helt försumbar.

Mitt råd är att titta på testerna för just din kamera på t.ex http://www.dpreview.com/ där den jämförelsen brukar vara med - och givetvis att testa själv.

Mer info om JPEG finns på www.jpeg.org
 
Senast ändrad:
Micke30AF skrev:

Kolla en bit ner på sidan.
Det som man uppenbarligen ser är att detaljerna förbättras avsevärt om bilden tas i RAW format.

Jag tolkar sidan som att det är två JPEG bilder och kamerans skärpning av bilderna är mjukare i JPEG än i RAW. Detta är specifikt för just den kameran och inget generellt.

Men mitt råd är som sagt att testa själv och konvertera då inte RAW bilden till JPEG utan till TIFF när du sparar den annars blir jämförelsen tämligen meingslös...
 
Skulle vara intressant att se alla RAW-förespråkare kunna se skillnad på bilderna från en RAW- och en fin JPG-fil. Det kan nog vara skillnad på hur en kamera som tex Nikon D100 behandlar filen med skärpning men utan skärpning tror jag skillnaden är försumbar i de flesta fall.
Men det kan vara bättre för att tex fixa vitbalansen i bilden efteråt om man kör RAW.

Här är en länk:
http://luminous-landscape.com/reviews/raw_vs_jpg.shtml
 
Rent tekniskt är det väl så att om tiden det tog att lagra bilderna på kortet i kameran var försumbar, kostnaden för lagring ( i kamera och på datorn) och backup så liten att en faktor 2 - 4 inte spelade någon roll så behövdes inte JPEG alls i de stegen av processen. Men så är inte fallet så det handlar som en avvägning.

Framför allt är det intressant att se skillnaden i slutresultat där RAW repektive JPEG bilden behandlats för att få bästa resultat från resp. utgångsbild istället för lika.
 
En fördel med RAW är att många kameror har AD-omvandlare med mer än 8 bitar, dvs antalet möjliga intensitetsnivåer för en pixel i en RAW-fil är större än i en JPEG-fil. JPEG har 8 bitar för vardera grundfärgen av en pixel, medans tex D30 RAW har 12 bitar (fast bara en grundfärg per pixel är ju "äkta"). Skillnaden i antalet nivåer mellan JPEG (256) och RAW (4096) gör att detaljer som inte är utbrända i RAW-filen kan bli det i JPEG-filen (detta sker iofs oavsett om konverteringen sker i kameran eller datorn, men i datorn så kan man ju göra om konverteringen med justerade parametrar).
 
En annan fördel är att man kan använda en alternativ konverterare från RAW än den kameraleverantören använder.

Jag är allt annat än expert på detta men har sett att det finns olika algoritmer för att skatta de kompletterande färgerna i en pixel - mer eller mindre avancerade. Nedanstående är ett utdrag ur manualen för RAW Deal, en freewareapllikation för att konvertera Minolta RAW filer.


"..There exist a number of algorithms to perform this task and new ones are being developed. RAW Deal includes the following algorithms:

Bilinear: very fast (0.4s on test machine), but produces soft images and visible artefacts along edges. The only practical use I have found is to reduce the high ISO/long exposure noise.

Block Match: medium speed (3.3s), produces clean flat areas and sharp edges, but introduces significant artefacts

Gray Scale: very fast (0.4s), but of no practical value it duplicates the existing value into the other 2 channels giving a shade of gray. The only practical application is to diagnose Bad Pixels, as it makes them very prominent.

Laplacian Color Correction: fast (0.9s) and giving one of the best results. Has some difficulty with diagonal edges.

Nearest Neighbor: very fast (0.3s) and the most primitive algorithm, producing quite horrible artefacts not practical at all.

None: the fastest (0.25s). This selection performs no interpolation at all, letting us see the image as received from the camera.


Pattern Recognition: medium speed (2.6s), produces very clean edges but has a tendency to amplify noise in flat areas.


Pixel Grouping: fast (1.5s) and producing some of the best results. It suffers from color bleeding on some edges.

Variable Gradients: slow (4.9s) but generally accurate. Has some problems with high contrast edges, where it produces dotted-line artefact.

Modified Variable Gradients: very slow (8.8s) but more accurate than Variable Gradients. It exposes some parameters which allow fine-tuning this method to the processed image.

Weighted Gradients: slow (5.1s) but noticeably better that Variable Gradients (the artefacts are less prominent) and free from the color bleeding of Pixel Grouping...."

Min slutsats är att man kan gräva ner sig hur länge som helst i detta och säkert tappa fokus på det viktiga - bilden på vägen ner...

För egen del har jag använt såväl TIFF som RAW och minsta JPEG komprimering på min Minolta Dimage 7Hi. Min ytterst personliga slutsats är att TIFF läget 14MB filer) känns onödigt, RAW (9 MB filer) är teoretiskt bättre än bästa JPEG ( normalt 3 - 5 MB filer) men jag har inte kunnat se någon skillnad när jag testat. Lägsta komprimering i JPEG ger mycket bra bilder och det är ytterst sällan jag behöver vänta på att kameran ska lagra filen innan jag kan ta nästa bild - alltså det format jag använder allra mest.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto