En annan fördel är att man kan använda en alternativ konverterare från RAW än den kameraleverantören använder.
Jag är allt annat än expert på detta men har sett att det finns olika algoritmer för att skatta de kompletterande färgerna i en pixel - mer eller mindre avancerade. Nedanstående är ett utdrag ur manualen för RAW Deal, en freewareapllikation för att konvertera Minolta RAW filer.
"..There exist a number of algorithms to perform this task and new ones are being developed. RAW Deal includes the following algorithms:
Bilinear: very fast (0.4s on test machine), but produces soft images and visible artefacts along edges. The only practical use I have found is to reduce the high ISO/long exposure noise.
Block Match: medium speed (3.3s), produces clean flat areas and sharp edges, but introduces significant artefacts
Gray Scale: very fast (0.4s), but of no practical value it duplicates the existing value into the other 2 channels giving a shade of gray. The only practical application is to diagnose Bad Pixels, as it makes them very prominent.
Laplacian Color Correction: fast (0.9s) and giving one of the best results. Has some difficulty with diagonal edges.
Nearest Neighbor: very fast (0.3s) and the most primitive algorithm, producing quite horrible artefacts not practical at all.
None: the fastest (0.25s). This selection performs no interpolation at all, letting us see the image as received from the camera.
Pattern Recognition: medium speed (2.6s), produces very clean edges but has a tendency to amplify noise in flat areas.
Pixel Grouping: fast (1.5s) and producing some of the best results. It suffers from color bleeding on some edges.
Variable Gradients: slow (4.9s) but generally accurate. Has some problems with high contrast edges, where it produces dotted-line artefact.
Modified Variable Gradients: very slow (8.8s) but more accurate than Variable Gradients. It exposes some parameters which allow fine-tuning this method to the processed image.
Weighted Gradients: slow (5.1s) but noticeably better that Variable Gradients (the artefacts are less prominent) and free from the color bleeding of Pixel Grouping...."
Min slutsats är att man kan gräva ner sig hur länge som helst i detta och säkert tappa fokus på det viktiga - bilden på vägen ner...
För egen del har jag använt såväl TIFF som RAW och minsta JPEG komprimering på min Minolta Dimage 7Hi. Min ytterst personliga slutsats är att TIFF läget 14MB filer) känns onödigt, RAW (9 MB filer) är teoretiskt bättre än bästa JPEG ( normalt 3 - 5 MB filer) men jag har inte kunnat se någon skillnad när jag testat. Lägsta komprimering i JPEG ger mycket bra bilder och det är ytterst sällan jag behöver vänta på att kameran ska lagra filen innan jag kan ta nästa bild - alltså det format jag använder allra mest.