Jag tror INTE på att du ska använda blixt!! Och stativ med blixt på kan bli ännu värre...
Många hästar reagerar på kameran i sig, och definitivt på blixt. Det är stor risk att du förstör för den som ska visa upp hästen om du använder blixt. Och av din beskrivning verkar det vara en uppvisning av horsemanship med problemhästar och då är det väl dumt att göra dem ännu mer problematiska. Dessutom är inte kul att vara ansvarig för att en häst sliter sig eller börjar bocka eller något....
Troligen så kommer du nog också att få sitta på läktaren i ridhuset och inte nere "på golvet", och då hjälper ändå inte blixten pga avståndet.
Högt iso (lite brus får man tyvärr nästan tåla i ridhus....), stor bländare och panorering är det bästa.
Jag fotar sällan raw i ridhus för det tar för lång tid att ladda ned på minneskortet - jag använder bara seriebildstagning - plus att det inte får plats så många bilder. Så ställ vitbalansen rätt från början, det blir enklast så.
Jag använder alltid mitt 70-200, men tycker ändå att jag ofta kommer för långt ifrån (vill ha mer brännvidd när jag får råd

). Du kan ju testa med ditt 50 mm men jag tror att du kommer uppleva att du inte kommer tillräckligt nära med det.
Kom ihåg också att röra dig försiktigt och vara uppmärksam på att du inte stör eller skrämmer någon häst - vissa reagerar tom på slutarljudet. Ibland kan man helt enkelt inte fota en häst för nära. Det är väldigt tydligt att det är ett bytesdjur med stor flyktberedskap
Annars är det bara att se glad ut och göra det bästa av det oftast dåliga ljuset i ridhus

Lycka till!
Hälsningar Anna-Karin
inbiten ryttare och som tagit rätt mycket ridhusbilder