Annons

Fota kläder

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på hur jag fotar kläder (utan modell) med bäst resultat. Det rör sig om plagg som ska läggas ut på Blocket eller Tradera och jag har inte råd att köpa dyr utrustning.

Jag äger i dagsläget en nikon d60 med optiken Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G och har en vit rullgardin (!!) som bakgrund.

Någon som kan?

Tack på förhand.

Använd ett rum som inte färgar ljuset. tex undvik ett rött rum.
Använd ljuset från ett fönster från sidan.
Använd en reflektor från skuggsidan för att minska skuggor.

Använd stativ & självutlösare.
har du inget stativ. palla upp kameran på ngt

När du skriver reflektor, vad menar du då?

Som Erik skriver så blir det oftast väldigt hårda mörka skuggor om ljuset bara kommer från ena sidan. För att mindska ner dem lite grand så ställer man något so reflekterar tillbaka lite av ljuset och på så sätt gör skuggorna mindre mörka.

Ex du har ett fönster till vänster om kläderna som ger en massa ljus. Till höger om kläderna ställer du en vit skiva i en venkel så att ljuset från fönstret via skivan reflekteras ned på kläderna.

Det finns ihopfällbara reflektorer att köpa men de är ganska dyra.
Om du inte vill köpa sådanna kan du använda en frigolitskiva, aluminiumfolie fäst på en bit kartong eller någon som står och håller ett vitt lakan. vad som helst som är stor och kan studsa tillbaka ljuset.

Som Erik skriver så blir det oftast väldigt hårda mörka skuggor om ljuset bara kommer från ena sidan. För att mindska ner dem lite grand så ställer man något so reflekterar tillbaka lite av ljuset och på så sätt gör skuggorna mindre mörka.

Ex du har ett fönster till vänster om kläderna som ger en massa ljus. Till höger om kläderna ställer du en vit skiva i en venkel så att ljuset från fönstret via skivan reflekteras ned på kläderna.

Det finns ihopfällbara reflektorer att köpa men de är ganska dyra.
Om du inte vill köpa sådanna kan du använda en frigolitskiva, aluminiumfolie fäst på en bit kartong eller någon som står och håller ett vitt lakan. vad som helst som är stor och kan studsa tillbaka ljuset.

Aha! Det måste jag prova. Fiffigt!

Tack för tipsen grappar!

Mvh,
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto