Annons

Fota nyfödda

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
Har en vän som ska bli pappa. De frågade om jag kunde fota den nyfödda då jag har gjort lite annat åt dem. Antagligen var de nöjda med det jag gjorde så det är ju positivt.

Eventuelt kanske jag fotar mamma gruppen hon är med i. Tänkte jag kunde öva på dem först för att se hur det går och få lite känsla för det. Min vän har lite ideer på hur de vill att det ska göras, så det är inga problem. Det jag funderar på är ljussättningen. Har en blixt och någon studio lampa som jag kan jobba med. Barnet kommer ju inte röra på sig så det är ju ett plus. Nån som kan tipsa lite om det?

Beroende på om det går bra kanske jag tar på mig mamma gruppen och kanske kan tjäna en liten peng. :) Finns det några tips på vad man ska tänka på då, vad man ska erbjuda för något. Ska man bara bränna bilderna på en skiva och låta dem skriva ut dem, eller ska man fixa några bilder till dem? Själv kommer jag ta bilden till ett foto labb då jag inte har någon skrivare själv.
Uppskattar all hjälp jag kan få.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag fick en dotter på julafton och hon har blivit fotad endel då jag ocksåå äär en novis på området.

Rent spontant vill jag avråda från blixt, har testat det själv och hon reagerar vädigt krftigt på blixt även om den är svag och indirekt.

Försök istället med någon fast ljuskälla, jag har lagt upp några kort som är tagna brevid ett fönster med dagsljus en mulan dag som ljuskälla.
 

soyair

Aktiv medlem
ok. Tack, Får kolla in dina bilder. Ja det låter ju som en bra idea att använda sig av ett fönster. Får experimentera lite hemma först för o se vad man kan få för bra ljus.
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag håller med Marcus. Undvik blixt.
Barnen reagerar starkt på sådant.
Tänd gärna några extra lampor i stället och/eller reflexskärm.
Ska Du sälja bilderna så fråga mammagruppen vad de skulle vilja ha, utskrivet eller på CD.

Kanske Du kan sälja ett paket med två-tre bilder på papper och en hel drös på CD?
 

soyair

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Blir att skippa blixten då, verkar som det bästa. Inte mer än att dra dit någon extra lampa om det behövs. Ska bli spännande och se hur det blir.

Ja det kan ju va en ide Peter, Kan ju alltid va kul att få någon bild i handen direkt och sedan få en skiva med flera stycken. Men först ska jag bara ta mig igenom den första och sedan se om det är nån som vill ha bilder tagna.

Tack för hjälpen.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Blir att skippa blixten då, verkar som det bästa. Inte mer än att dra dit någon extra lampa om det behövs. Ska bli spännande och se hur det blir.

Ja det kan ju va en ide Peter, Kan ju alltid va kul att få någon bild i handen direkt och sedan få en skiva med flera stycken. Men först ska jag bara ta mig igenom den första och sedan se om det är nån som vill ha bilder tagna.

Tack för hjälpen.
Jag tror set är individuellt och skiljer från barn till barn om de reagerar på blixt eller inte. Jag upplever inte att jag har haft problem när jag använt blixtar.
 
ANNONS