Annons

Fota Ugglor runt Sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Hej.

Jag skulle hemskt gärna få några förslag på var jag kan fota lite ugglor runt Stockholm.
Har inte någon erfarenhet av ugglefoto runt Stockholm så alla förslag mottages varmt.

Gärna när på dygnet som man kan ha störst chans att få fatt på dunbollarna också :)

Tack på förhand.
 

jonaseriksson

Aktiv medlem
det finns rätt bra med kattugglor i trädet i Ulriksdals slottspark, det brukar sitta en kattuggla iaf i ett av träden i allén längs den lilla bäcken.

jag har inte tittat i år, men den satt där förra och året innan det.

//Jonas
 
Rosersberg

Jag har varit på Uggle-guidning med Friluftsfrämjandet flera gånger vid Rosersbergs slott. Det ligger vid mälaren mellan Upplands-Väsby och Märsta. Området är fyllt av stora, gamla ekar. Somliga kan man till och med gå in i. Här är det lätt att se ugglor.

Atlantroddarn,,
 

kenneth.b

Ny medlem
Hej Andreas

Bor du i Sthlm och vill plåta ugglor så har du
verkligen ett kanonställe nämligen kgl Djurgården.
Dom är mest aktiva tidig morgon samt på kvällen.
Nu har ungarna kommit ut och sitter och tigger mat
så det är läge nu.

good luck

kenneth.b
 
Mer Ugglor

Jag var i helgen i Tyresta Nationalpark strax söder om Farsta. Det är tydligen ett mycket Uggletät område. Jag hörde hoanden konstant fast det var mitt på blanka dagen. Naturen i Tyresta är fantastisk och med bara några minuters knatande från parkeringen (går även att ta buss dit) så kryller det av trollsk natur.

Perfekt för en naturfoto-upplevelse!

Atlantroddarn,,
 

Andreas K

Aktiv medlem
Kalas !

Tack Kenneth , jobbar i värta hamnen så det är ju nästgårds!

Var i Tyresta var du Niclas, runt Tyresta by eller någon av dom andra infarterna ?

Mvh

/Andreas
 

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Hej, vad menar du med "kgl djurgården"?
kanske är jag lite för trött för att förstå förkortningen just nu :(
mvh /E
 

Andreas K

Aktiv medlem
Jag tolkade det som Kungliga Djurgården , parken utmed djurgårdsbrunnskanalen.
Kanske har fel , men så tolkade jag det iaf.

/Andreas
 

qvirre

Aktiv medlem
Andreas K skrev:
Jag tolkade det som Kungliga Djurgården , parken utmed djurgårdsbrunnskanalen.
Kanske har fel , men så tolkade jag det iaf.

/Andreas
Nog är det Kungliga Djurgården som han syftade på. Men den består av bra mycket mer än området kring djurgårdsbrunnskanalen. Nämligen: Djurgården, Norra Djurgården (vid universitetet), Ladugårdsgärdet samt Hjorthagen (som var just en hage för kungens hjortar en gång i tiden). Så om man skall leta ugglor på alla dessa ställen blir det långt att gå.
 

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Giftiga områden för kattuggla i de trakterna kan jag tänka mig är området runt Isbladskärret. Dessutom finns det mkt annat att kika på där!
/E
 

Andreas K

Aktiv medlem
Ahhaa!

Som inflyttad stockholmare så har jag noll koll på sådant :)
Men efter att ha varit runt Djurgårdsbrunnskanalen så skulle jag inte bli förvånad om det finns ugglor där med tanke på hur skogen ser ut.

edit: Eric , det var där som jag var , Isbladskärret vill säga.

/Andreas
 

kenneth.b

Ny medlem
kgl djurgården

hej där..
Visst menade jag kungliga djurgården.Djurgården är
ett stort område och för att veta exakt var man skall leta måste man börja med att planera redan
i början på Mars månad.Gå ut en klar natt och jag
garanterar att du får höra kattugglan ropa på många platser,framförallt i dom många ekbackarna.
Där har du senare på våren stora chanser att hitta
de nyutflygna ungarna.
PS Dessutom är det en otroligt fin naturupplevelse
att en klar marsnatt, ett stenkast från Sthlm city
höra kattugglans härliga hoande.

Leve närnaturen kenneth b
 

p-3

Medlem
Finns en kattis ute på öbolandet i Trosa, tyvärr så bor han i en stor fågelholk så blir inte världens roligaste bilder.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att folk i häcknings- och matningstider är försiktiga med att skriva ut exakta platser för var ugglor befinner sig. Det bästa och roligaste sättet att hitta en uggla såhär års är nog att gå ut och lyssna när mörkret infaller och komma tillbaka dagen efter och leta i dagsljus.
 

SSD

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att folk i häcknings- och matningstider är försiktiga med att skriva ut exakta platser för var ugglor befinner sig. Det bästa och roligaste sättet att hitta en uggla såhär års är nog att gå ut och lyssna när mörkret infaller och komma tillbaka dagen efter och leta i dagsljus.
Precis, just nu är en känslig tid då häckningen är i full gång. Finns inte en bild som är värd en förstörd häckning p.g.a en för närgången fotograf. Nu är tiden att lyssna på Ugglorna och njuta av det så kan man komma tillbaka längre fram för att fotografera.
 
ANNONS