Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotofilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffiloffis

Medlem
När man ska köpa ett fotofilter, vad ska man tänka på då?

Har sett att det finns 52mm, 55 mm, 58 mm osv.
Spelar det någon roll vilken av dessa man köper, eller beror det på vilket objektiv man har?

Är rätt så ny på sånt här, så är jättetacksam för svar :)
//Sofie

Soffiloffis skrev:
När man ska köpa ett fotofilter, vad ska man tänka på då?

Har sett att det finns 52mm, 55 mm, 58 mm osv.
Spelar det någon roll vilken av dessa man köper, eller beror det på vilket objektiv man har?

Är rätt så ny på sånt här, så är jättetacksam för svar :)
//Sofie

52mm, 55mm, 58mm är filterdiametern och denna måste stämma överrens med filterdiametern på ditt objektiv (olika objektiv kan h olika diametrar), annars passar det inte.

Och vad du ska tänka på när du ska köpa filter är först och främst vad du vill uppnå med filtret. Skydda linsen? ta bort reflexer? mörka ner himlen? Etc... Vad ska du ha filtret till?

Min kille jobbar som svetsare och tänkte ta med kameran dit för att ta kort på svetslågan, så jag tänkte skaffa ett UV-filter.

Behövs det något mer för att fotografera sånt?
Eller kan kameran/objektivet gå sönder om man bara använder UV-filter?

//Sofie

UV filter är i första hand för att eliminera UV strålning en sol dis dag ute i det fria.Den är ypperlig också för att skydda den dyra fronlinsen på ditt objektiv.
I ditt fotoprojekt med svetslåga gör UV filtret ingen annan nytta än att skydda som sagt objektivets frontglas.Sen kan du givetvis få olika effekter av svetslågan med färgade filter av olika slag.
Gå gärna in i artikelfloran här på FS och läs om filter och kamerans olika användningsområden.Du verkar ganska ny på det här.Det finns mycket att lära sej.Det fina med din digitalkamera är ju att du kan kolla resultatet med en gång.
Filterdiametern måste stämma med fronlinsens diametermått.Det står någonstans på objektivet,oftast längst fram.En runt märke med diagonalt streck över och så mm angivelse.

Hej Sofie,
Objektiv har olika diameter på filtergängan fram på objektivet. Detta står många gånger fram på objektivet. men ibland inte.
Då kan du gå in på Scandinavian photo och leta reda på ditt objektiv. Där brukar man föreslå tillbehör. Bland dem hittar du filter med rätt diameter.
De flesta använder uv-filter som ett skydd för objektivets frontlins. Tyvärr försämrar ofta filter objektivets egenskaper. Generellt försämrar billiga filter mer än dyra om man vill förenkla.
Om du vill skydda dina objektiv så kan det vara bättre att sätta på motljusskydd.

Soffiloffis skrev:
Min kille jobbar som svetsare och tänkte ta med kameran dit för att ta kort på svetslågan, så jag tänkte skaffa ett UV-filter.

Behövs det något mer för att fotografera sånt?
Eller kan kameran/objektivet gå sönder om man bara använder UV-filter?

//Sofie

Om det är mörkt i lokalen skulle jag rekommendera ett stativ så du slipper använda blixt. Det blir nog finare bilder om du slipper blixten. Då kan du ta kort med lång slutartid och få fina effekter av flygande glöd.

Som tidigare person skriver så kan UV-filter ge en liten bildförsämring, men befinner man dig nära en svets skulle jag nog också känna mig säkrare med ett "skyddsfilter".

Fotar du digitalt kan ett UV inte ge någon förbättring alls av bilderna eftersom det redan sitter ett filter som blockerar all UV framför sensorn. Det du tillför är ett extra främmande glaselement som kan öka risken för flares och ghosting. Dock kan det ibland vara väldigt trevligt med extra skydd framför linsen.
När det gäller svetsning så är risken rätt stor för att du får ghosting om du köper ett billigt filter. Kan vara värt att komma ihåg.

ANNONS
Götaplatsens Foto