Annons

Fotografera en lägenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Satt uppe halva natten inatt och funderade på min kommande resa till min mors barndomshem, jag vill på något fint sätt fotografera lägenheten hon och delvis jag är uppvuxen i.

Hur får man till intressant bilder på en liten lägenhet? Behöver lite inspiration på hur man fotograferar anspråkslösa hem på ett fint och intressant sätt. jag kommer så klart till viss del efterbehandla och lägga till brus o sv/v eller sepia för att få till den där gamla känslan (lägenheten har nog inte ändrats de senaste 20 åren).

Någon med tips?

Tänker ta med datorn också för att kunna efterbehandla bilderna på plats och se om det fattas något men som sagt, har ni nyttiga tips och länkar eller rent av egna bilder?
 

tobias.e

Aktiv medlem
Mitt tips är att användaen del rekvisita, se till att ha medlite prylar eller detaljer i lägenheten som väcker känslor och livar upp minnen och sedan se till att få in dem i ett vettigt sammanhang.
Klädesplagg, stekpannan som man gjorde världens bästa pannkakor i, den förskräckliga vasen från faster Rut.. Allt funkar egentligen som rekvisita.

Även om någon pryl/detalj har fokus, så tänk på att förösk få med mer i bakgrunden så att det tar en liten stund att läsa bilden. För många självklara ochuppenbara bilder kan bli tråkiga

Blanda översiktbilder över rum med bilder där speciella funktioner eller känslor skall lyftas fram.

För bilder där utsikten genom fönstren inte är viktig funkar det ofta att plåta utnablixt (men gärna med stativ). Vill du hamed utsikt och ändå få rummeträtt exponerat behövs i regel blixt som du kan vinkla upp i taket.
 

Poteta

Aktiv medlem
Hoppas du har ett mer vidvinkligt objektiv än vad du visar i din profil. ett 10-20 mm eller liknande är riktigt användbart, även om det kanske funkar med ett kitobjektiv. Hoppas du åtminstone har ett 18-55, annars är 55 mm lite väl "långt" för att fota inne med.
 

pennywally

Aktiv medlem
Blanda endel porträttbilder på din mamma i lägenheten med lite detaljbilder på sköna detaljer på väggar etc, det kan nog bli schysst.. Försök helt enkelt fånga det som är speciellt och ger karaktär till rummet/rummen. Kanske en översiktsbild utifrån på hela blocket kan vara fint också! Lycka till!
 

pl2se

Aktiv medlem
Fotografera från låg höjd. Är du i köket kan kameran vara i samma höjd som bänkskivorna. Undvik på så vis störtande linjer. Tänk på ljuset in genom fönstren och använd det för att skapa stämning.
 

Zzzz

Aktiv medlem
tack alla för tipsen,

jag ska försöka mig på alla tipsen och se vilka som passar bäst. tusen tack!
 

Zzzz

Aktiv medlem
hmmm,

tack för tipset, ska ha det i åtanke, läsa på mer om hdr innan jag åker och införskaffa ett stativ.

Sedan kan jag spara artiklarna på datorn så jag kan gå tillbaka om jag glömmer,

Tack så mycket för alla tipsen, kom med fler jag fortsätter bevaka tråden.

Och bilder kommer förhoppningsvis i sommar. :D
 
ANNONS